Kerajaan BN tidak tergugat himpunan pembangkang 14 Oktober… - TPM Zahid

Pembangkang dan perhimpunan adalah sinonim.Jadi apalah sangat rancangan pembangkang hendak adakan himpunan besar di Petaling Jaya pada 14 Oktober ini seperti yang diumumkan oleh Pengerusi Pakatan Harapan Tun  Dr Mahathir Mohamad semalam Isnin.

Apa yang pelik ialah kaitan perhimpunan dengan bekas Perdana Menteri itu.

Timbalan Menteri Datuk Seri Zahid Hamidi kata kerajaan BN tidak merasa tergugat dengan himpunan itu.

Ini kerana golongan rakyat ‘ silent majority’ tidak akan sertai perhimpunan itu.

Katanya sebelum ini sudah ada beberapa perhimpunan besar diadakan pembangkang seperti Bersih.

Perhimpunan berkenaan tidak lain tidak bukan untuk canang pasal isu 1MDB.

Jawab soalan mengenainya semasa sidang akhbar selepas acara himpunan bulanan Kementerian dalam Negeri di Putrajaya,beliau mempersoalkan prinsip Dr Mahathir.

Zahid kata seingat beliau bekas Perdana Menteri itu sangat menentang penganjuran perhimpunan.

Sebaliknya kini bila berada di blok pembangkang beliau jadi penganjur utama.

Baginya orang yang ubah pendirian ikut keadaan ini tiada prinsip langsung.

Menjawab soalan lain,Zahid kata perhimpunan itu dibenarkan jika ia patuh pada Akta Perhimpunan Aman.

Jika tidak ia tidak akan dibenarkan.

Sementara itu pada ucapan di majlis itu ,Timbalan Perdana Menteri mahu semua jabatan dan agensi di bawah Kementerian Dalam Negeri menandatangani Ikrar Bebas Rasuah (IBR) bagi menghindari diri daripada rasuah dan salah guna kuasa ketika melaksanakan tugas.

Katanya pelaksanaan ikrar oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) itu memperlihatkan komitmen kerja dan keinginan untuk berkhidmat dalam suasana kerja yang kondusif dan bebas rasuah demi menjalankan tanggungjawab serta amanah kepada rakyat.

Zahid berkata pelaksanaan IBR juga membantu membuang persepsi buruk pelbagai pihak terutama dalam kalangan rakyat terhadap kerajaan.

"Apatah lagi, KDN merupakan kementerian yang terlalu sensitif apabila perkhidmatan kita secara langsung kepada rakyat. Polis Diraja Malaysia (PDRM) yang berada di barisan hadapan menentukan soal keselamatan, tentunya terdedah kepada amalan memberi atau menerima rasuah.

"Bagi mempercepatkan proses, mengelakkan hukuman atau denda tinggi, atau mahu sesuatu diluluskan, maka rasuah dilakukan di sektor awam atau swasta. Kalau mahu negara jadi benar-benar maju maka amalan tolak dan banteras rasuah mesti dijadikan budaya dalam kalangan penjawat awam," katanya.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana