KEMUNGKINAN BONANZA ANTARA RM30 BILION HINGGA RM45 BILION UNTUK 1MDB

Tulisan asal oleh:
Lim Sian See, Facebook Lim Sian See, 25 Julai 2017

Kemungkinan bonanza antara RM30 bilion hingga RM45 bilion untuk 1MDB.

Sebelum ini, ramai yang terkejut bahawa perjanjian RM7.4 bilion Bandar Malaysia dengan konsortium CREC-IWH yang ditandatangani pada hujung tahun 2015 telah dibatalkan.

Kemudian ia dilaporkan bahawa kumpulan Wanda sebaliknya mungkin akan mengambil alih dalam perjanjian bernilai AS$10 bilion (RM43 bilion).

Walau bagaimanapun, Wanda telah menghadapi masalah dengan kerajaan China kerana melanggar kawalan modal negara itu.

Pakatan kemudian memutar belitkan masalah Wanda itu dan mendakwa bahawa kerajaan China tidak lagi mahu mempunyai hubungan dengan Malaysia atau Najib.

Bagaimanapun, kerajaan Malaysia telah mengeluarkan Permintaan untuk Cadangan (RFP) untuk Bandar Malaysia di mana hanya 500 syarikat global (500 syarikat terbesar di dunia) layak untuk membuat bidaan.

RFP dilaporkan telah ditutup dan hari ini dilaporkan bahawa sekurang-kurangnya 9 bidaan telah diterima – 2 dari Jepun dan 7 dari China.

Kebanyakan syarikat-syarikat ini adalah lebih besar daripada Wanda dan beberapa dari mereka juga adalah syarikat milik kerajaan China.

Bidaan yang diterima adalah antara AS$7 bilion (RM30 bilion) dan AS$10.5 bilion (RM45 bilion) – semuanya jauh lebih besar daripada perjanjian RM7.4 bilion yang dibatalkan itu.

Sebelum ini saya pernah menulis bagaimana kerajaan telah menambah nilai ke atas tanah itu dan mengapa tanah dan projek itu kini bernilai lebih banyak berbanding dengan perjanjian awal pada tahun 2015:
http://limsiansee.blogspot.my/2017/05/bandar-malaysia-is-there-still-need-to.html

Malah, saiz tawaran RM30 bilion hingga RM45 bilion itu adalah lebih besar daripada andaian saya sebanyak RM26 bilion apabila saya membuat pengiraan yang menunjukkan bahawa 1MDB akan membawa keuntungan secara besar-besaran dan bukannya merugikan:
http://limsiansee.blogspot.my/2017/05/1mdb-is-rm60b-enough-to-pay-for-rm417b.html

Jika berita itu adalah betul, maka keputusan Kerajaan Malaysia untuk membatalkan bidaan itu akan terbukti betul manakala dakwaan Pakatan bahawa projek Bandar Malaysia bermasalah atau bahawa China tidak lagi mesra dengan kita adalah salah.

Dan jika berita itu adalah benar, maka 1MDB pasti akan mencatat keuntungan besar – bukannya mengalami sebarang potensi kerugian.

Oleh itu, generasi akan datang akan mendapat keuntungan dan bukannya dibebankan oleh 1MDB, seperti yang selalu didakwa oleh Pakatan.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana