Jalan terus…Yayasan 1MDB taja 1,100 tunai Haji…PM serah surat tawaran

Walaupun ditohmah macam-macam, Yayasan 1MDB meneruskan program yang diamalkan sejak lima tahun lalu apabila ia menaja 1,100 jemaah menunaikan haji tahun ini.

Jemaah haji yang terpilih itu terdiri daripada imam, ketua kampung dan Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Kese­lamatan Kampung (JKKK) dari seluruh negara.

Malah Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib sendiri menyerahkan surat tawaran menunaikan haji tajaan Yayasan 1MDB di Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin, Putrajaya, pada Selasa.

Najib berkata sejak lima tahun lalu 1MDB telah menaja 5,711 jemaah mengerjakan haji dengan tajaan lebih RM57 juta.

Najib menegaskan rakyat perlu memahami bahawa bukan semua mengenai 1MDB itu tidak baik, sebaliknya, sebahagian daripada keuntungan yang diperolehi digunakan untuk program-program kebajikan rakyat.

“Bagi tajaan haji sahaja kita meyumbang RM57 juta, malah Yayasan 1MDB turut memberi bantuan perumahan dan pendidikan kepada rakyat selain bantuan kepada mereka yang ditimpa malapetaka, beratus-ratus juta kita bantu, tapi ini orang tidak sebut.

“Jangan hanya kerana 1MDB kita hendak jatuhkan kerajaan? Kalau ada yang tidak betul, kita betulkan, kalau ada orang buat salah, hadapi. Tapi takkan kerana perkara itu kita nak runtuhkan kerajaan, runtuhkan institusi yang telah membangunkan negara, bela umat Islam dan agama," katanya.

Najib turut mengumumkan peruntukan tambahan wang saku RM1,000 kepada setiap seorang jemaah yang terpilih itu. Selain itu setiap bakal haji itu juga mendapat hadiah jubah dan rawatan kesihatan percuma sepanjang mengerjakan haji.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana