Ini Hukumnya Sambung Bulu Mata!

PETALING JAYA: Kecantikan dan golongan wanita sememangnya tidak dapat dipisahkan, namun kini wujud fenomena baharu iaitu menyambung bulu mata untuk kelihatan lebih jelita.
Apa yang membimbangkan adalah pengaruh selebriti terutamanya artis wanita berhijab dan model muslimah yang mula mempromosikannya di laman sosial tanpa menyedari perbuatan itu dilarang oleh agama.

Biarpun rawatan kecantikan tersebut sudah lama ditawarkan di pasaran, ia seakan menjadi trend baharu dalam kalangan wanita untuk memiliki bulu mata idaman yang lentik berbanding asal.
Penceramah bebas, Syamsul Debat (gambar) berkata, perbuatan tersebut adalah haram daripada segi hukum.

"Memang haram hukumnya sambung rambut ni. Tak kisahlah sama ada sambung rambut, bulu mata, jambang atau pun bulu hidung.

"Ia boleh menjadi fitnah kerana mengubah ciptaan Allah dan menyambung rambut yang menyerupai kejadian asal bulu mata," katanya ketika dihubungi mStar Online pada Jumaat.

Contoh kesan sebelum dan selepas penyambungan bulu mata. - Extreme Lashes
Jelasnya, setiap tindakan dan niat utama dalam melakukan sesuatu hendaklah berbalik kepada agama bukannya berpaksi kepada kecantikan semata-mata.

Syamsul Debat atau nama sebenarnya Syamsul Amri Ismail berkata demikian sebagai mengulas perbuatan selebriti wanita tempatan yang secara terang-terangan mengakui melakukan proses sambungan bulu mata dan menggalakkan orang awam untuk melakukan perkara yang sama.
Bagaimanapun, beliau menyatakan terdapat perbezaan pendapat berkaitan pemakaian bulu mata palsu.

"Ada pandangan ulama yang bulu mata palsu (pakai buang) itu menyerupai kejadian asal bulu mata yang asli, jadi hukumnya haram.
"Namun, ada pandangan dari segi syarak dibenarkan seandainya berniat menghiaskan diri untuk suaminya atau kerana faktor kesihatan atau kecacatan sehingga memaksa dia memakai bulu mata palsu itu.
"Tapi janganlah berlebih-lebihan macam bulu mata tarian singa tu pula," ujar Syamsul Debat berseloroh.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana