Ingat balik masa pembangkang tentang projek MRT...- Fahariyah...Otak PEmikiran PEmbangkang Dengki Itu Yang Sebenarnya

Ahli Dewan Negara, Senator Datuk Fahariyah Md Nordin membangkitkan ingatan orang ramai mengenai sikap pemimpin pembangkang yang pernah menentang pembinaan Transit Aliran Massa (MRT).

Kini selepas projek untuk kebaikan rakyat itu berjaya, pembangkang cuba memperlekehkannya dengan macam-macam cara.

Menurut Fahariyah, pembangkang sebenarnya ibarat cacing kepanasan kerana satu demi satu kejayaan kerajaan tercatat di bawah pimpinan Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak akan menipiskan lagi harapan pembangkang untuk menjatuhkan BN pada PRU14 nanti.

”Dulu kalau kita ingat balik, pembangkang sering menentang pembinaan MRT ini, kononnya ia satu pembaziran tapi kini bila ia berjaya, mereka pula ingin mengambil nama.

“tiba-tiba mereka mahu dilibatkan dalam projek ini. Yang sebenarnya pembangkang risau, kejayaan MRT telah membuktikan banyak kata-kata mereka adalah pembohongan,” ujarnya.

Justeru ujar Fahariyah, rakyat seharusnya kembali berfikir secara rasional dan menilai kebaikan demi kebaikan yang kerajaan lakukan untuk rakyat dan negara.

“Janganlah kerana cerita yang tidak benar, maka kerajaan dikecam sedangkan semua itu adalah fitnah. Kita harus menjadi individu yang bijak berfikir dan tahu menilai mana yang baik, mana yang buruk.

“Apatahlagi PRU-14 sudah semakin hampir maka tidak mustahil pembangkang akan mereka pelbagai lagi cerita yang tidak benar untuk mengelirukan rakyat bagi menghidupkan politik kebencian,” katanya lagi.

Pada pelancarannya baru-baru ini, Perdana Menteri berkata projek MRT Laluan SBK berjaya disiapkan lebih awal daripada jadual asal iaitu pada hujung bulan ini selain menjimatkan sejumlah RM2 bilion kepada RM21 bilion daripada sasaran awal kos projek sebanyak RM23 bilion.

Selain itu, Najib berkata pelaksanaan projek berkenaan turut melibatkan 50 peratus syarikat bumiputera serta 51 peratus peniaga bumiputera di ruang perniagaan di stesen-stesen MRT.

Laluan MRT SBK sepanjang 51 kilometer (km) dengan 31 stesen itu bakal memberi manfaat kepada 1.2 juta rakyat Malaysia selain pelancong yang berkunjung ke ibu negara.

Projek berkenaan juga mampu memberi impak positif kepada alam sekitar kerana kira-kira 160,000 buah kenderaan dijangka tidak berada di atas jalan raya, sekali gus mengurangkan 752,000 tan pelepasan karbon dioksida setiap tahun.

Fasa kedua MRT Laluan SBK terdiri daripada 19 stesen termasuk tujuh terletak di bawah tanah.

Stesen berkenaan adalah Muzium Negara, Pasar Seni, Merdeka, Bukit Bintang, Tun Razak Exchange Centre, Cochrane, Maluri, Taman Pertama, Taman Midah, Taman Mutiara, Taman Connaught, Taman Suntex, Sri Raya, Bandar Tun Hussein Onn, Batu Sebelas Cheras, Bukit Dukung, Sungai Jernih, Stadium Kajang dan Kajang.

Setiap tren MRT Laluan SBK mempunyai empat gerabak, membolehkan kapasiti sebanyak 1,200 penumpang setiap perjalanan dengan penumpang harian dianggarkan sebanyak 400,000 orang.

Tren ini akan bergerak pada frekuensi 3.5 minit pada waktu puncak.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana