Cina-DAP Lawan Melayu-Umno: Isu Sebenar Pilihanraya Umum

Lim Kit Siang berkata pilihan raya umum akan datang adalah mengenai demokrasi melawan kleptokrasi. Jika itu benar maka dia dan Pakatan Harapan akan mengelak untuk tidak menyentuh Tun Dr Mahathir Mohamad dengan kerana Mahathir yang telah mengubah kleptokrasi menjadi satu bentuk seni dan yang membunuh demokrasi dengan berkata demokrasi tidak boleh berfungsi di Malaysia dan hanya boleh  ‘demokrasi terpimpin’.

Pilihan raya umum akan datang adalah mengenai DAP melawan Umno. Ini adalah mengenai Pakatan Harapan yang diketuai oleh DAP melawan Barisan Nasional yang diketuai oleh Umno. Ini adalah mengenai kuasa politik Cina melawan kuasa politik Melayu.

Pengkritik kerajaan mengatakan Umno dengan bersendiri tidak dapat membentuk kerajaan persekutuan. Mereka mengatakan bahawa paling terbaik pun Umno hanya boleh menang antara 90 hingga 100 kerusi parlimen dan mereka memerlukan tidak kurang daripada 112 kerusi untuk mengekalkan Putrajaya. Oleh itu, Umno memerlukan rakan-rakannya di Barisan Nasional untuk kerusi tambahan tersebut.

Itu benar dan Umno tidak berpura-pura tentangnya. Itulah sebabnya mengapa Parti Perikatan (Parti Perikatan Umno, MCA dan MIC) dibentuk untuk menghadapi pilihan raya 1955 dan kemudian Barisan Nasional pada tahun 1973 untuk menghadapi pilihan raya umum 1974. Umno tahu dengan bersendirian ia tidak boleh membentuk kerajaan persekutuan dan ia memerlukan rakan kongsi berdasarkan formula perkongsian kuasa untuk kekal berkuasa.

Begitu juga dengan Pakatan Harapan. Pakatan Harapan perlu menjadi imej cerminan Barisan Nasional tetapi dengan satu perbezaan. Dan satu perbezaan ialah: sementara Umno adalah rakan kongsi utama dalam Barisan Nasional, DAP adalah rakan kongsi utama dalam Pakatan Harapan.

Walau bagaimanapun, DAP tidak boleh membenarkan perkara itu dimainkan. Menjadikan Umno sebagai rakan utama dalam Barisan Nasional adalah okay kerana Umno adalah Melayu dan Melayu adalah majoriti. Tetapi DAP adalah orang Cina jadi dengan menjadikan Pakatan Harapan dikuasai Cina dengan kaum Cina adalah minoriti dan paling terbaik pun hanya boleh memberikan 55 kerusi kepada Pakatan Harapan berbanding 100 kerusi Melayu yang dapat diperoleh Umno.

Dan itulah sebabnya mereka cuba menyembunyikan dominasi Cina dalam barisan kepimpinan Pakatan Harapan baru-baru ini dengan mewujudkan gambaran bahawa kepimpinan Pakatan Harapan adalah orang Melayu. Tetapi itu hanya menjadikannya lebih teruk. Sebaliknya ia memberikan gambaran bahawa Pakatan Harapan adalah Pakatan Ali Baba. Jadi penyelesaiannya menjadi lebih buruk daripada masalah.

Mereka sepatut membiarkannya bersendirian daripada cuba menyembunyikan penguasaan  Cina dalam Pakatan Harapan, dan sebaliknya membuktikan ia adalah Pakatan Ali Baba, kerana apa yang lebih buruk bagi orang Melayu benci daripada penguasaan Cina adalah menjadi Ali Baba. Orang-orang Melayu yang menjadi Ali Baba kepada kaum Cina dianggap sebagai kaum pariah dalam masyarakat Melayu. Jadi sekarang, rakan-rakan Melayu dalam DAP, khususnya Tun Dr Mahathir Mohamad, dilihat sebagai pariah umpama Ali Baba kepada DAP.

Baca Sumber Kat Sini

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana