Apa peranan Kit Siang mencatur siapa MB jika Pakatan menang...?

Pelik dan membinggungkan... apa sebenarnya peranan Penasihat DAP Lim Kit Siang dalam Pakatan Harapan sehingga mampu mencaturkan Menteri Besar di negeri-negeri yang di menangi pakatan pembangkang itu?

Itu persoalan yang menarik selepas Kit Siang mengumumkan untuk meletakkan Datuk Husam Musa sebagai MB Kelantan sekiranya PH berjaya merampas negeri itu daripada PAS dalam pilihanraya umum akan datang.

Naib Presiden PAS, Datuk Mohd. Amar Nik Abdullah berkata, kenyataan yang dibuat oleh Kit Siang itu baru-baru ini menunjukkan betapa ganjilnya peranan DAP di dalam Pakatan Harapan meskipun DAP sendiri tidak ‘wujud’ di Kelantan.

“Apa yang diumumkan beliau telah membuktikan bagaimana DAP sebenarnya adalah ‘Pengarah’ di dalam Pakatan Harapan. Saya tidak tahu bagaimana rakyat Kelantan akan menerima,” katanya.

Beliau juga hairan betapa beraninya Kit Siang membuat kenyataan sedemikian dalam satu majlis yang diadakan di Kota Bharu dan turut dihadiri oleh kepimpinan tertinggi PAN Kelantan.

Sebelum ini, Kit Siang menyatakan sokongan terhadap Husam sebagai calon Menteri Besar Kelantan bagi membawa perubahan kepada negeri itu yang selama ini diperintah oleh kepimpinan PAS.

Sementara itu di KANGAR, Ketua Penerangan Pas, Nasrudin Hassan berkata, sokongan DAP terhadap Husam sebagai calon Menteri Besar Kelantan jika tampuk pemerintahan negeri itu berubah jelas menunjukkan DAP cuba menjadi ‘Abang Long’ dalam Pakatan Harapan diketuai mereka.

Katanya, calon Menteri Besar seharusnya ditentukan oleh rakyat di negeri itu dan bukannya pihak lain.

Beliau menyifatkan perbuatan itu sebagai cubaan untuk memperbodoh-bodohkan rakyat Kelantan.

“Ini (penentuan calon Menteri Besar) saya sifatkan sebagai satu jenaka politik yang saya yakin seluruh rakyat Kelantan tidak akan terpengaruh.

“Perkara itu juga menunjukkan bahawa DAP kini sedang berusaha mengatur ‘orang-orang’ mereka yang patuh (kepada parti itu) disebabkan mereka tidak bertanding di Kelantan,” katanya.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana