6 Tahun Pertama Memerintah : Menjawab Tuduhan Pakatan

Malaysia mempunyai hutang luar 100% melebihi KDNK pada zaman Tun Mahathir tetapi negara ini tidak pernah bankrap. Namun pakatan menghasut rakyat kononnya PM Najib Razak akan menjadikan negara ini bankrap, walaupun hutang negara sebenarnya berkali ganda jauh lebih rendah berbanding zaman Tun M.

Hutang luar Malaysia sangat sedikit jika dibandingkan negara maju lain seperti Singapura, China, Jepun, Kanada dan Amerika Syarikat tetapi negara-negara itu yang mempunyai hutang luar berjumlah ‘trillion dollar’ tidak pula jatuh bankrap.

Zaman Najib, kerajaan menetapkan siling bahawa hutang negara mesti tidak melebihi 55% berbanding KDNK. Malah Najib juga berjaya mengurangkan hutang luar yang ditinggalkan Tun M, dari 54.5% pada 2015 kepada 52.7% pada 2016.

Walaupun pakatan tidak henti-henti mengatakan ekonomi Malaysia teruk untuk menakutkan pelabur asing tetapi laporan firma antarabangsa termasuk Bank Dunia mengiktiraf ekonomi Malaysia antara terbaik di dunia.

Jika ekonomi Malaysia teruk, tidak mungkin pertumbuhan KDNK tahun lalu 4.2% dan suku pertama tahun ini pula mencatatkan 5.6%, lebih tinggi daripada unjuran asal 4.6% dan tertinggi dalam tempoh 2 tahun.

#PakatanproDAP

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana