Projek Kroni Tun Mahathir: Penyelewengan RM3.8 Billion DANA Rakyat Melalui Penyenaraian Saham TimeDotcom Di BSKL!!!

■ Penyenaraian TimeDotcom di Bursa Saham Kuala Lumpur merupakan satu skima yang dicipta oleh Tun Daim dan Tun Mahathir bagi mengabui mata rakyat dalam usaha mengaut keuntungan peribadi.

■ TimeDotcom adalah anak syarikat Time Engineering, iaitu syarikat awam tersenarai dari Kumpulan Renong, yang dikawal-selia oleh TS Halim Saad. Semasa TimeDotcom hendak disenaraikan penganalisa2 saham berpendapat bahawa harga satu saham TimeDotcom sepatutnya berharga antara RM2.00 - RM2.40 sesaham atau lebih rendah lagi. Walaubagaimanapun harga tersebut tidak dapat memenuhi kalkulatif Tun Daim dan Tun Mahathir.

■ RENONG merupakan milik TS Halim yang merupakan proksi aset korporat UMNO atau syarikat 'trustee' UMNO. Bermula dari prospektif inilah lahirnya titik tolak masalah IPO TimeDotcom iaitu hubungan antara kepentingan politik dengan alam perniagaan korporat. Atas faktor ini juga Time Engineering perlu menyenaraikan TimeDotcom bagi menguruskan krisis hutang Kumpulan RENONG.

■ Time Engineering, RENONG dan TS Halim semuanya berada dalam tekanan hutang yang berat, dan menghadapi masalah membayar hutang2 bank.

■ Pada 17hb Mac 1999 Asian Wall Street Journal melaporkan TS Halim Saad telah diarah oleh Mantan Perdana Menteri Malaysia Tun Mahathir supaya membeli National Steel Company (NSC) di Filipina.

■ Tun Mahathir berhasrat supaya RENONG dapat mengembangkan aktivitinya ke seberang laut, dan mempelbagaikan kepentingan. TS Halim juga bercadang untuk membawa masuk NSC ke dalam RENONG, tetapi tidak kesampaian kerana tanggungan hutang RENONG dan diburukkan lagi oleh krisis kewangan.

■ Oleh itu, pengambilalihan tersebut dilakukan secara berselindung. Ianya dibuat melalui sebuah syarikat yang berpusat di Hong Kong iaitu Hottick Investment Incorporation.

■ Untuk mengambil NSC, Hottick telah memperolehi pinjaman tanpa cagaran daripada 1. Malayan Banking dan 2. Bank Bumiputra (milik kerajaan) serta 3. RHB Bank dan 4. Bank of Commerce.

■ Hutang RENONG dilihat semakin meningkat dan tidak mungkin dapat diselamatkan dengan cara biasa. Oleh itu, konspirasi licik Tun Mahathir melihat kepada idea perlaksanaan penggabungan Bank of Commerce dengan Bank Bumiputra. Secara tak langsung, RENONG mendapat kepentingan yang besar pula dalam perbankan baru yang diperbesarkan. Ini menimbulkan tandatanya tentang kemungkinan berlaku penyelewengan dalam perbankan yang digabungkan.

■ Sementara itu pinjaman Hottick berjumlah RM3.09 bilion telah diambilalih oleh DANAHARTA sebuah agensi milik kerajaan Malaysia. Ianya merupakan satu proses BAILOUT hutang2 TS Halim Saad dari 4 buah bank tersebut.

■ Pemegang utama saham TimeDotcom termasuklah Time Engineering dan beberapa institusi adalah yang mempunyai kaitan dengan kerajaan seperti KWSP, Khazanah Nasional, Danaharta dan dana pencen. Penanggung2 (underwriters) IPO diberi jaminan bahawa semua ekuiti TimeDotcom yang tak dilanggan akan diambil oleh institusi2 kerajaan. Maka inilah sebab utama mengapa peristiwa korporat itu dilihat sebagai suatu proses bailout!.

■ IPO TimeDotcom adalah satu daripada elemen kunci dalam skim penstrukturan semula hutang Time Engineering dan TimeDotcom, yang melibatkan pinjaman berjumlah RM5.37 bilion.

■ Di BSKL, hanya 25% sahaja daripada ekuiti tersebut yang dilanggan sewaktu IPO. Harga tawaran sebanyak RM3.30 sesaham juga menjadi faktor kurang mendapat sambutan. 25% yang terjual itu pun terdiri dari mereka yang terpaksa membelinya seperti kontraktor2 yang tak dibayar oleh TimeDotcom tetapi dibayar melalui tawaran saham yang akan disenaraikan dan sebagainya. Yang benar2 dijual hanya lebih kurang 6% sahaja.

■ Maka satu skima yang cukup luar biasa terpaksa dilakukan oleh Tun Mahathir dan Tun Daim tanpa disedari oleh rakyat. Bagaimana caranya?.

■ Apabila saham TimeDotcom hendak disenaraikan mereka meletakkan harga RM3.30 seunit saham. Harga ini memang terlalu tinggi dan tidak mungkin pelabur yang berfikiran waras akan membelinya. Misi luar biasa 'Underwriter Bank' terpaksa dicipta. 'Underwriter Bank' ini dikepalai oleh Commerce International Merchant Bank (bank yang dikuasai oleh kumpulan RENONG).

■ Tun Daim tak mahu bank yang beliau kuasai ini rugi apabila tidak ada pelabur membeli saham TimeDotcom. Oleh itu Tun Daim dan Tun Mahathir mengarahkan TABONG AMANAH PENCEN dan PERMODALAN NASIONAL BERHAD memberi jaminan atau guaranti kepada "Underwriter Bank' untuk memaksa kedua2 institusi kewangan rakyat ini membeli saham TimeDotcom apabila tiada permintaan dari pelabur.

■ Seperti yang dijangkakan memang saham TimeDotcom merudum di pasaran saham. Hanya kurang 6% saham TimeDotcom yang benar2 dijual. Maka secara tidak langsung kaedah yang dilaksanajan oleh Tun Daim dan Tun Mahathir dilihat sebagai satu proses BAIL OUT korporat!.

■ Siapa yang akan membeli saham2 ini?.

Jawapan: Tidak lain dan tidak bukan ialah TABONG AMANAH PENCEN dan PERMODALAN NASIONAL BERHAD. Harga yang dibeli adalah dengan kadar tinggi yang tak masok akal dan tidak mungkin akan dibeli oleh pelabur yang berfikiran waras.

■ TS Halim Saad bersama Tun Daim dan Tun Mahathir mendapat bayaran penjualan saham mereka dari 'Underwriter Bank'. 'Underwriter Bank' pula mendapat jaminan pembelian saham dari TABONG AMANAH PENCEN dan PNB.

■ Maka melalui skima ini TS Halim Saad tak perlu risau samada saham TimeDotcom ada pembeli atau tidak. Yang tetap pasti beliau akan mendapat bayaran dari harga yang diletakkan dan bukan ditentukan oleh pasaran. 'Underwriter Bank' pula tak perlu bimbang kerana mereka terjamin ada pembeli sekiranya saham TimeDotcom tidak dilanggan oleh orang awam. Maka yang terbeban ialah Tabong Wang Rakyat iaitu TABONG AMANAH PENCEN dan PNB.

■ Tun Daim dan Tun Mahathir sekali lagi berjaya mengabui mata rakyat dalam skima nekad mereka melalui Penyenaraian TimeDotcom di BSKL. Mereka berjaya menjarah duit rakyat dari TABONG AMANAH PENCEN dan PNB melalui proksinya TS Halim Saad, seorang korporat bumiputera.

■ Hasil yang mereka perolehi lebih kurang RM2.8 billion. RM1.0 billion dari Khazanah Holding yang membeli saham TimeDotcom lebih awal lagi sebelum disenaraikan dan RM1.8 billion dari TABONG AMANAH PENCEN dan PNB apabila membuat pembelian ketika saham merudum seawal TimeDotcom disenaraikan di BSKL. Begitulah luar biasanya bekas Menteri Kewangan Tun Daim dan bekas Perdana Menteri Tun Mahathir memikirkan keuntungan mereka.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana