PRK PUJUT: DAP KEMUKAKAN SAMAN DUN SARAWAK MINGGU DEPAN...DAH SALAH LAGI NAK SAMAN

Inilah cara pemimpinan DAP itu belum berkuasa penuh lagi....lagi nak menengakkan Benang yang basah.Adun DAP digugurkan kerana ada 2 kerakyatan....lagi mahu saman lagi kah?

DAP akan mengemukakan saman terhadap Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak kerana melucutkan jawatan salah seorang wakil rakyatnya selewat-lewatnya Selasa ini.

Pengerusi DAP Sarawak, Chong Chien Jen berkata perkembangan selanjutnya mengenai Pilihan Raya Kecil (PRK) DUN Pujut akan diputuskan sebaik sahaja Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) melihat kewajaran saman berkenaan.

“Kita akan menyaman DUN Sarawak dan lihat bagaimana SPR putuskan. Kemudian baru kita akan beri komen,” katanya ringkas kepada Antarapos, hari ini.

DAP sebelum ini dilaporkan berang dengan tindakan DUN Sarawak yang didakwanya melampaui kuasa mahkamah apabila memecat ADUN Pujut, Dr Ting Tiong Choon berhubung isu kerakyatan.

Parti itu turut menyalahkan SPR yang didakwanya tergesa-gesa mengumumkan kekosongan kerusi tersebut sebaik sahaja menerima pengesahan daripada Speaker DUN Sarawak.

Dalam pada itu Chong berharap keputusan dari saman terhadap DUN Sarawak diketahui segera agar PRK Pujut tidak diadakan.

“(Berharap) mungkin tidak ada pilihan raya. (Tetapi) bergantung kepada bagaimana kita hendak lawan (DUN Sarawak),” ujarnya lagi.

Kelayakan Dt Ting lucut selepas usul dibuat Menteri Perdagangan antarabangsa dan E-Dagang negeri, Datuk Seri Wong Soon Koh merangkap presiden Parti Rakyat Bersatu (UPP) yang beliau mempunyai 2 kewarganegaraan, iaitu Malaysia dan Australia.

Usul itu diluluskan selepas mendapat sokongan 70 adun, manakala 10 yang lain membantah.

Pada Pilihan Raya Negeri ke-11 Mei 2016, Dr Ting menang dengan majoriti 1,759 undi menewaskan 3 calon lain, iaitu Datuk Hii King Chiong (BN), Jofri Jaraiee (PAS) dan Fong Pau Teck (Bebas).

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana