Mahathir Guna Peluang Terakhir Dalam Cubaan Sia-sia Singkirkan Najib


(NST, 14 Mac 2017) – Pasukan Petugas Khas yang ditubuhkan untuk menyiasat kerugian tukaran mata wang asing Bank Negara Malaysia (BNM) pada tahun 1990-an akan membentangkan penemuannya kepada Kabinet dalam masa tiga bulan. Jika perlu, ini termasuk penubuhan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) mengenai perkara itu.

Tan Sri Mohd Sidek Hassan, yang merupakan pengerusi pasukan petugas, berkata pasukan yang terdiri dari enam anggota itu akan memberi tumpuan kepada tiga syarat rujukan. Ini termasuk menjalankan siasatan awal kerugian oleh BNM yang berkaitan dengan urus niaga spekulatif mata wang asing.

“Pasukan petugas akan menyiasat sama ada terdapat sebarang tindakan untuk menutup kerugian, dan sama ada kenyataan yang mengelirukan mengenai perkara itu disampaikan kepada Parlimen. Pasukan petugas itu akan mengemukakan cadangan tindakan selanjutnya kepada kerajaan, termasuk penubuhan Suruhanjaya Siasatan Diraja, jika perlu, berdasarkan keputusan siasatan, “kata Sidek dalam satu kenyataan hari ini.

Itulah yang diumumkan oleh Pasukan Petugas Khas tiga bulan lalu. Dan tiga bulan untuk Pasukan Petugas Khas untuk membentangkan penemuannya kepada Kabinet sudah pun selesai. Dan ketika Pasukan Petugas Khas membuat pengumuman ini tiga bulan yang lalu, Tun Dr Mahathir Mohamad, Tun Daim Zainuddin, Anwar Ibrahim dan Lim Kit Siang panik.

‘Geng berempat’ ini tahu apa yang terjadi pada tahun 1990-an yang mengakibatkan Bank Negara Malaysia kehilangan AS $ 10 bilion dalam perjudian pasaran forex. Sebenarnya, Kit Siang sendiri mengakui, dia telah menulis berjuta-juta perkataan mengenai perkara itu. Dan dia membawanya ke Parlimen pada tahun 1993 dan 1994 dan memaparkan secara terperinci mengenai skandal ini.

Dan, tentu saja, Mahathir, Daim dan Anwar tahu juga kerana mereka berada di belakangnya. Daim merancang perjudian itu, Mahathir mengarahkan Bank Negara untuk berjudi, dan Anwar bertanggungjawab menutup skandal dan menafikannya di Parlimen. Jadi keempat-empat mereka tahu butiran seperti mereka tahu “the back of their hands”.

Dan inilah sebabnya mereka panik. Mereka tahu Pasukan Petugas Khas – dan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) yang akan mengikuti laporan Pasukan Petugas Khas akan melaporkan kepada Kabinet – mendedahkan kebenaran. Dan kebenaran bukan sahaja akan menyakiti tetapi juga tidak dapat ditutup lagi. Dan ini akan menjejaskan Pakatan Harapan dengan teruk dan tidak dinafikan akan membebankan mereka dalam pilihan raya.

Jadi Mahathir, Daim, Anwar dan Kit Siang perlu mengawal kerosakan. Mereka tidak mampu tidak berbuat apa-apa. Tidak melakukan apa-apa seperti membunuh diri dalam politik. Satu-satunya senjata Pakatan Harapan menentang Perdana Menteri Najib Tun Razak, Umno, Barisan Nasional dan kerajaan adalah tuduhan penyalahgunaan kuasa, rasuah, salah laku, tadbir urus yang buruk, kekurangan ketelusan dan pembaziran dana awam. Inilah yang mereka harapkan untuk menurunkan Najib dan kerajaan.
Mahathir, Anwar dan Daim akan menghadapi masalah sebaik sahaja laporan Pasukan Petugas Khas keluar dan mereka akan menyeret Kit Siang dengan mereka

Tetapi apa yang akan berlaku jika sebelum Hari Raya Pasukan Petugas Khas (atau Kabinet) mengumumkan penemuannya? Bagaimanakah Pakatan Harapan dapat memberitahu pengundi bahawa kerajaan perlu diturunkan kerana penyalahgunaan kuasa, rasuah, salah laku, tadbir urus yang buruk, kurang ketelusan, pembaziran dana awam, dan sebagainya? Adakah tidak kelihatan munafik bagi Pakatan Harapan untuk meminta pengundi untuk menurunkan kerajaan kerana pelanggaran yang sama yang Pakatan Harapan sendiri lakukan?

Inilah yang menjadi masalah kepada Mahathir, Daim, Anwar dan Kit Siang. Oleh itu, mereka perlu mengalihkan perhatian dari apa yang akan dikatakan oleh Pasukan Petugas Khas tidak lama lagi. Sekiranya, katakan, Pasukan Petugas Khas mengumumkan penemuannya beberapa hari sebelum Hari Raya, ketika rakyat Malaysia akan pulang ke kampung, ianya akan memburukan keadaan. Rakyat akan bercakap tentang bagaimana Mahathir dan Daim mencuri wang US $ 10 bilion dari wang pembayar cukai dan bagaimana Anwar menutup jenayah itu dan berbohong kepada Parlimen dan bagaimana Kit Siang mendedahkan jenayah itu dan bercakap tentangnya selama 20 tahun – dan bagaimana, sekarang, Kit Siang tidak lagi bercakap mengenainya dan telah memaafkan Mahathir, Daim dan Anwar kerana mereka adalah sekutu politik.

Ya, ia kelihatan buruk, bukan? Dan itulah sebabnya mereka panik. Dan itulah sebabnya mereka semua duduk bersama Matthias Chang, Cynthia Gabriel dan Sivarasa Rasiah – untuk merancang bagaimana untuk mengalihkan perhatian dari apa yang akan berlaku dalam pengumuman Pasukan Petugas Khas. Ketika itu mereka mendapat idea ‘US-DoJ Part 2’.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana