KERANA TERLALU BANYAK ROMPAK HARTA RAKYAT, GERAKAN AKAN SAMAN TOKONG PENANG

Selagi diberi peluang, selagi itu rakyat akan terseksa dengan cara pentadbiran kerajaan parti rasis dan cauvinis DAP di bawah pentadbiran Lim Guan Eng yang hanya mementingkan untuk mengaut keuntungan untuk penuhkan kantung mereka sahaja.

Sepanjang sembilan tahun kerajaan DAP memerintah negeri Pulau Pinang, sudah terlalu banyak kerosakan yang telah dibuat sehingga tidak terkira. Itupun masih tidak diakui oleh parti itu, malah cuba menunding jari kepada pihak lain untuk dipersalahkan.

Lebih memalukan lagi apabila Ketua Menteri yang terlibat dengan skandal rasuah dan tamak membolot semua jawatan penting dalam negeri. Tertuduh kes rasuah di Pulau Pinang itu memegang 20 lebih jawatan dalam negeri menjadi bukti betapa tamaknya Guan Eng.

Kerakusan Kerajaan DAP Pulau Pinang menjual hartanah kepada pelabur luar dan dalam sememangnya tidak boleh dinafikan lagi. Namun kini, Guan Eng cuba pula memfitnah, kononnya kerajaan Barisan Nasional (BN) semasa menerajui Pulau Pinang telah menjual tanah pada harga RM1 dan RM20 sekaki persegi.

Walau apa pun, tindakan Guan Eng membangkitkan perkara tersebut hanya ingin mengelirukan pemikiran rakyat yang mula mempertikai segala tindak-tanduknya dalam pentadbiran negeri, apatah lagi apabila terbongkarnya skandal penjualan tanah secara rundingan terus kepada pemaju swasta.

Tindakan Guan Eng yang berterusan membangkitkan isu itu tanpa menunjukkan sebarang bukti hanya mengelirukan penduduk negeri ini apatah lagi dakwaan tersebut dibantah parti Gerakan negeri.

Ketua Biro Undang-undang dan Hak Asasi Manusia Gerakan, Datuk Baljit Singh berkata, pihaknya mempertimbangkan untuk menyaman Guan Eng yang berterusan mengelirukan rakyat dengan menyeleweng fakta berhubung projek tambak laut Seri Tanjung Pinang dan Lebuh Raya Jelutong.

Menurut Baljit, dakwaan Guan Eng kononnya tanah itu dijual pada harga RM1 dan RM20 sekaki persegi memberi persepsi buruk kepada kerajaan BN terdahulu sedangkan transaksi tersebut merupakan satu bentuk konsesi tambakan laut.

“Tanjung Pinang ialah ekar tanah 980 yang kononnya” dijual “untuk RM1 setiap kaki persegi di bawah kerajaan BN sebelum ini. Malah, tidak ada tanah yang dijual kerana ia merupakan penambakan konsesi tanah,” Baljit.

Tambahnya, 37% daripada tanah yang ditambak akan dikembalikan kepada KGM-PDC di mana 47 ekar telah diserahkan kembali kepada Kerajaan Negeri Pulau Pinang secara percuma.

“Di bawah fasa 2 (STP 2) yang 760 ekar telah ditebus guna, 191 ekar diserahkan kembali kepada rakyat Pulau Pinang,” katanya.

Dalam hal dakwaan kedua bahawa kerajaan Barisan menjual tanah Jelutong Highway untuk ft RM20 / persegi, Baljit berkata ia merupakan satu projek penswastaan yang ditandatangani pada tahun 1997.

“Seperti yang kita semua tahu harga tanah adalah lebih rendah 20 tahun lalu berbanding hari ini. Projek ini telah dianugerahkan melalui tender terbuka kepada Jelutong Development Sdn Bhd (JDSB) ,” kata Baljit.

Di samping itu, Baljit berkata JDSB telah menuntut kembali tanah pada kos mereka sendiri dan terpaksa membina 5,500 rumah pangsa rendah unit kos untuk rakyat.

“Kerajaan negeri semasa hanya berminat untuk mencemarkan reputasi kerajaan negeri sebelum ini. Malah, mereka telah menjual lebih banyak tanah di Pulau Pinang di antara tahun 2011 hingga 2017 (kira-kira enam tahun) jika dibandingkan dengan negeri-negeri lain,” kata Baljit. – Utaranews.com

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana