George Soros Menggelar Mahathir Moron Korup

"Tiga anak lelaki anda bernilai AS$8 bilion. Di manakah mereka mendapatkan wang ini? Sudah tentu, rasuah. Anda lebih bodoh daripada apa yang kebanyakan orang yang percaya. Berjuta-juta digunakan untuk membina dua menara tinggi Petronas yang tidak memberikan manfaat kepada sesiapa. Ia sekarang berdiri megah, simbol kebodohan dan tidak bertanggungjawab. Dan jambatan dari Melaka ke Sumatra merentasi perairan antarabangsa? Mengapa tidak membina jambatan ke bulan? Saya pasti anda masih boleh mendapat 20%.” - George Soros

Pada 14 Mac 2015, Free Malaysia Today menulis:

Dr M harus bermula dengan membalas kepada salah seorang pengkritiknya yang paling vokal – pengurus dana lindung nilai George Soros – yang menggariskan senarai panjang kesalahan bekas PM itu dalam satu artikel yang diterbitkan oleh The Bangkok Post pada 2012. Soros telah mengutarakan pendapatnya mengenai Dr M dengan jelas. “Tiga anak lelaki anda bernilai AS$8 bilion. Dari manakah mereka mendapatkan wang ini? Sudah tentulah rasuah.”

“Anda dikenali sebagai ‘Marcos of Malaysia’, dengan memperkayakan diri anda dengan berbilion-bilion.”

“Anda adalah lebih bodoh daripada yang kebanyakan orang percaya. Berjuta-juta digunakan untuk membina dua bangunan tinggi Petronas yang tidak memberi manfaat kepada sesiapa. Mereka kini berdiri teguh, satu simbol kebodohan dan sikap tidak bertanggungjawab.
“Apakah reklamasi 10 pulau dari Kedah ini? Sangat tidak masuk akal dan bodoh. Sudah tentu manfaat anda ialah 20%.”

“Dan jambatan dari Melaka ke Sumatra merentasi perairan antarabangsa? Mengapa tidak membina jambatan ke bulan? Saya pasti anda masih boleh mendapat 20%.”
“Kamu memanggil saya orang bodoh. Bagaimanakah seseorang yang bodoh boleh membuat banyak wang? Dengan membenarkan ‘short selling’ dan meminjam berjuta-juta saham dari bank anda, kami pengurus dana membuat berjuta-juta daripada kekurangan pengalaman anda dan peraturan anda yang tidak cekap.”

“Anda kehilangan semua wang rakyat Malaysia, oleh itu anda orang bodoh.”
Dan kemudian ada Barry Wain, bekas editor Asian Wall Street Journal dan seorang ‘Writer-in-Residence’ di Institute of Southeast Asian Studies di Singapura.
Wartawan Australia itu, yang telah tinggal di Asia selama 40 tahun ganjil, menulis dalam bukunya pada tahun 2009 ‘

Malaysian Maverick: Mahathir Mohamad in Turbulent Times’ bahawa Dr M telah membazirkan RM100 bilion semasa beliau menjadi PM.

Wain menulis bahawa kebanyakan penipuan, termasuk percubaan kerajaan untuk memanipulasi harga timah antarabangsa dan perjudian oleh Bank Negara di pasaran mata wang global, berlaku pada 1980-an.

Wain juga menulis bahawa Dr M menggunakan dana rahsia UMNO untuk menjadikan parti itu sebagai konglomerat yang besar dengan pelaburan yang merangkumi hampir keseluruhan ekonomi. Semua ini adalah tuduhan yang serius yang perlu dijawab oleh Dr M, yang setakat ini hanya menafikannya sahaja.

Memandangkan beliau menjangkakan pentadbiran semasa untuk memberikan jawapan terperinci mengenai apa yang berlaku dengan 1MDB, adakah Dr M bersedia melakukan perkara yang sama untuk tuduhan terhadapnya yang masih tertunggak?

Sebelum Mahathir meninggalkan pejabat pada 31 Oktober 2003, beliau telah memberikan kontrak kerajaan yang besar kepada syarikat anak beliau.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana