DAP Sudah Menjadi Parti Jual Meja...Orang Business Sokong DAP Memang BAnggang

Satu ketika dahulu, Lim Kit Siang seringkali menasihatkan para calon dan pemimpinnya untuk kelihatan seperti orang biasa untuk meraih undi. Hasil daripada kemahuan Lim Kit Siang inilah maka satu ketika dahulu, kesemua pemimpin DAP hadir ke majlis-majlis keramaian dengan berpakaian kemeja biasa malah kadang kala dengan hanya menggunakan selipar.

Apa yang menariknya, sehingga kini, cara yang sama masih kekal diamalkan oleh kesemua pemimpin DAP terutamanya jika mereka dijemput ke mana-mana majlis yang dianjurkan untuk mereka. Sebagai contoh, Lim Kit Siang sendiri kadangkala dilihat tampil begitu santai seolah-olah mengambarkan dirinya seorang yang “humble” dan begitu “low profile”.

Inilah lakonan terhebat yang sering ditampilkan oleh para pemimpin DAP untuk meraih simpati dan undi dikalangan penyokong mereka. Namun, berapa ramai yang menyedari bahawa apa yang ditampilkan oleh pemimpin DAP terutamanya Lim Kit Siang ini merupakan satu lakonan semata-mata?

Dihadapan rakyat, mungkin pemimpin-pemimpin ini nampak begitu humble kepada rakyat. Namun, disebalik semua itu, sekiranya ada majlis-majlis eksklusif para hadirin perlu membayar setiap meja yang mereka mahu. Sebagai contoh, jika ada seseorang itu mahu duduk dan makan semeja dengan Lim Kit Siang, seseorang itu perlu membayar sehingga RM 5,000 hingga RM 10,000 untuk satu kumpulan.

Bagi mereka yang kurang berkemampuan, untuk meja yang berhampiran dengan Lim Kit Siang atau mana-mana pemimpin tertinggi DAP, untuk satu meja, seseorang itu perlu membayar antara RM 2,000 hingga RM 4,000 semeja. Bagi mereka yang kurang berkemampuan, sebuah meja dijual pada harga RM 800 hingga RM 1,500.

Kesemua itu mempunyai kategorinya masing-masing. Untuk pakej Ruby, harga untuk semeja adalah RM800, Sapphire RM2,000 dan Emerald bermula pada RM5, 000. Secara puratannya, untuk satu meja yang mengandungi 10 orang, seseorang itu perlu membayar bermula dari RM 80 hingga RM 500. Hebatkan DAP menjual meja untuk meraih pendapatan untuk pilihan raya?

Jika diamati, apa yang dilakukan DAP hari ini saling tidak tumpah seperti mana yang dilakukan oleh waktu berkempen bagi memilih seorang Presiden Amerika Syarikat, Perdana Menteri Britain, Perdana Menteri Singapura dan banyak lagi. Kebiasaan, majlis-majlis seumpama ini diadakan secara tertutup dan hanya mereka yang menerima jemputan sahaja yang boleh menghadirinya.

Inilah sandiwara politik DAP. Jika dahulu, nama DAP adalah Democratic Action Partu namun hari ini, parti ini sudah boleh di panggil sebagai Diamond Action Party. Sumber kewangan parti ini juga sudah berubah dari cara konvensional kepada siri penjualan meja untuk makan malam bersama Lim Kit Siang atau mana-mana pemimpin tertinggi DAP.
Share on Google Plus

About Melayu Berwawasan

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
Post a Comment