Cubaan Lemah Mahathir “Hidupkan” Isu 1MDB Yang Dah “Mati”

“Jabatan Kehakiman hari ini mengumumkan memfailkan aduan pelupusan sivil yang mencari pelucutan dan pemulihan kira-kira $ 540 juta aset yang berkpaitan dengan konspirasi antarabangsa untuk mencuci dana yang disalahgunakan daripada dana kekayaan Malaysia. Digabungkan dengan aduan pelucutan sivil yang difailkan pada bulan Julai 2016, yang memohon lebih daripada $ 1 bilion, dan aduan pelupusan sivil yang difailkan minggu lalu yang mencari kira-kira $ 100 juta dalam aset, kes ini mewakili tindakan terbesar yang dibawa di bawah Inisiatif Pemulihan Aset Kleptocracy. Aset yang kini tertakluk kepada pelucutan dalam kes ini hampir $ 1.7 bilion, “kata DoJ dalam kenyataan akhbar semalam.

Pengumuman itu dibuat oleh Penolong Penolong Peguam Negara Kenneth A. Blanco, Pemangku Pengacara AS Sandra R. Brown dari Central District of California, Penolong Pengarah Stephen E. Richardson dari Divisi Penyelidikan Pidana FBI, dan Deputi Kepala Don Fort dari IRS- Siasatan Jenayah (IRS-CI).

Mahathir cuba menghidupkan semula isu 1MDB yang sudah mati untuk mengalihkan perhatian rakyat Malaysia daripada masalah yang dihadapi oleh Pakatan Harapan yang mungkin melihatnya seperti Pakatan Rakyat dua tahun yang lalu.

Ini sebenarnya merupakan babak dua pengumuman pertama DoJ, yang dibuat pada bulan Julai tahun lepas, dan percubaan terakhir dan lemah Tun Dr Mahathir Mohamad dalam menghidupkan semula isu 1MDB yang sudah mati dan cuba memastikan perkara itu terus hidup sehingga pilihan raya umum akan datang. Mahathir menyedari bahawa beliau tidak mempunyai apa-apa lagi untuk menyerang Perdana Menteri Najib Tun Razak sehingga beliau mengkaji semula isu 1MDB dengan harapan ia dapat membawa kembali masalah itu dan terus menggunakannya terhadap Najib.

Ketika serangan DoJ yang pertama kali dilancarkan pada bulan Julai tahun lepas, Mahathir meletakkan Tun Daim Zainuddin dan Kadir Jasin yang bertanggungjawab terhadap kempen publisiti. Lebih kurang setahun selepas rampasan kuasa pada Julai 2015 apabila Najib sepatutnya digulingkan dari pejabat. Malangnya, Kadir menggegarkan kempen publisiti dan serangan Julai 2016 DoJ gagal dan tidak ke mana-mana, membazirkan berjuta-juta dan kerja sepanjang tahun.

Cynthia mengatur pembiayaan PKR dari Soros, berbohong bahawa Perancis telah mengeluarkan waran tangkap untuk Najib, dan berada di belakang tindakan DoJ yang terbaru juga

Selepas itu Mahathir meminta Cynthia Gabriel, Matthias Chang, Sivarasa Rasiah dan Clare Rewcastle Brown untuk mengambil alih. Sivarasa adalah peguam Anwar (yang memfailkan tindakan mahkamah semalam mengenai RM9.5 juta Najib yang dikatakan telah membayar Muhammad Shafee Abdullah) manakala Cynthia ada kaitan dengan Amerika Syarikat. Pada tahun 1999, Cynthia menganjurkan pembiayaan PKR dan dia mengatur agar George Soros membiayai kempen pilihan raya umum PKR 1999. Oleh itu Amerika Syarikat secara praktikal adalah lapangan tempat beliau bermain.

Verified Complaint for Forfeiture (BACA SINI) sebenarnya disusun oleh Sivarasa dan Matthias, selepas itu Cynthia menyerahkannya kepada Sandra Brown, Pemangku Peguam A.S. Daerah Pusat California. Sandra adalah orang yang sama yang terlibat dalam operasi tahun lepas. Seminggu yang lalu salinan dokumen ini diberikan kepada Mahathir dan Clare. Oleh itu, setiap orang telah disiapkan dengan betul untuk serangan semalam. Apabila beliau menerima dokumen tersebut, Mahathir berkata, “Kali ini kita habiskan Najib.”

Sandra Brown bekerja untuk ANC di AS manakala Clare Brown adalah ejen mereka di UK

Perkara semalam telah dirancang dengan baik dan mereka mengambil masa untuk menyediakan segala-galanya bagi memastikan mereka tidak lagi salah langkah sama seperti pada Julai 2016. Dengan kegawatan semasa di Amerika Syarikat, dan dengan elemen penyangak dalam DoJ yang bekerja melawan Presiden, ANC ( Kempen Anti-Najib) tahu keadaan sudah matang untuk eksploitasi. Sekiranya mereka mahu membuka kembali perkara DoJ Julai lalu, mereka perlu bergerak sekarang sebelum Presiden Donald Trump membersihkan DoJ dan menghilangkan unsur-unsur perosak.

Mahathir dan ANC tahu tindakan ini tidak akan pergi ke mana-mana. Apa yang mereka ada hanyalah pengumuman akhbar oleh DoJ, yang kedua dalam 11 bulan, ditambah dengan 250 halaman ‘butiran’. Tetapi mereka tidak benar-benar peduli sama ada tindakan undang-undang akan berjaya kerana ini bukan tentang pergi ke mahkamah. Tujuan tindakan ini adalah untuk memenangi pilihan raya umum akan datang. Jadi selagi mereka boleh membuat gelombang di Malaysia itu sahaja yang penting walaupun mereka tidak mempunyai asas sekali pun.

ANC tahu bahawa pengundi Melayu tidak peduli atau tidak memahami apa yang berlaku di mahkamah AS. Pengundi Melayu tidak akan terpengaruh dengan apa yang dikatakan mahkamah AS. Hakikat bahawa ini adalah tindakan sivil dan bukan tindakan jenayah yang tidak difahami oleh para pengundi Tanah Melayu. Mahathir hanya perlu berkata, “Amerika telah mengambil tindakan makhamah terhadap Najib,” tanpa menjelaskan bahawa tidak ada di mana-mana 250 halaman bahawa Najib terlibat dalam sebarang jenayah.

Malah, DoJ tidak pernah menghubungi Malaysia atau meminta bantuan Malaysia. DoJ menyedari bahawa ini adalah tindakan sivil dan bukan tindakan jenayah yang mereka akan merasa janggal untuk bercakap dengan Malaysia. Oleh kerana perkara itu melibatkan sesuatu yang berlaku di tanah AS, dan kerana ia adalah tindakan sivil dan bukan tindakan jenayah, maka apakah urusannya di Malaysia?

Pakar undang-undang yang telah meneliti dokumen DoJ mengatakan bahawa saman itu cacat dan tidak benar. Mereka berpendapat ia serupa dengan apa yang mereka lakukan kepada Hillary Clinton hanya tiga hari sebelum pilihan raya presiden, yang menyaksikan dia kalah dalam pertandingan itu. Ringkasnya, ia lebih bersifat politik daripada undang-undang tetapi memandangkan sasarannya adalah politik maka ini akan memenuhi objektif tersebut.

Tuduhan itu sendiri dikitar semula dari tahun lepas dan tidak mengandungi sesuatu yang baru. Banyak tuduhan yang sangat peribadi dan tidak perlu dan rujukan yang tidak wajar kepada perkara-perkara tertentu yang hanya berkaitan dengan manipulasi politik.

Ini adalah pelanggaran serius terhadap peraturan DoJ oleh pihak pendakwa tertentu dari California yang motivasinya melampaui tujuan merampas aset dalam tindakan rampasan sivil ini. Tindakan DoJ nampaknya telah direkayasa untuk melaksanakan kecaman politik maksimum kepada politik domestik Malaysia dengan niat untuk menjejaskan kerajaan.

Sama seperti pengumuman akhbar DoJ yang pertama pada bulan Julai tahun lepas, pengumuman kedua ini juga tidak ke mana-mana. Dan sebelum pilihan raya akan datang, mereka akan keluar dengan pengumuman akhbar ketiga untuk memastikan. Rakyat Malaysia tidak cukup bijak untuk bertanya jika jenayah telah dilakukan, dan jika mereka benar-benar mempunyai bukti jenayah itu, maka kenapa tidak mengambil tindakan jenayah dan bukannya tindakan sivil yang sangat lemah, yang mana bahkan seorang pelajar undang-undang tahun pertama boleh mencabar?

Jawapannya mudah. Ia adalah kerana matlamatnya adalah politik dan merupakan cubaan untuk memancing pengundi. Kedua, ia adalah operasi untuk mengalihkan perhatian rakyat Malaysia dari fakta bahawa Pakatan Harapan berada dalam bahaya dan menghadapi perpecahan. PKR tidak senang dengan PPBM mencalonkan Mahathir sebagai Perdana Menteri manakala PPBM tidak senang PKR tidak akan menerima Mahathir. Dan ramai di dalam DAP tidak puas hati bahawa Mahathir, dengan hanya satu kerusi parlimen, mengeluarkan arahan sedangkan DAP mempunyai 38 kerusi dan dijangka menang sekurang-kurangnya 50 kerusi dalam pilihan raya umum akan datang.

Pengumuman kedua DoJ ini merupakan wayang kulit atau persembahan silap mata untuk membuatkan rakyat Malaysia melihat perkembangan terbaru ini daripada melihat Pakatan Harapan dan perhatikan gabungan pakatan pembangkang akan hancur, seperti yang berlaku kepada Pakatan Rakyat dua tahun lalu. Ini dipanggil senjata pemusnah besar-besaran(WMD) dan ia telah terbukti sangat berkesan untuk mengalihkan perhatian orang kepada perkara lain.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana