Apa motif Anwar tarik diri sebagai calon PM?

Di saat Pakatan Harapan bergelumang dengan krisis perebutan jawatan tertinggi, bekas Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim menarik diri sebagai calon perdana menteri pembangkang.

Pengumuman mengejut itu dikatakan memberikan peluang kepada mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad untuk mengetuai gagasan berkenaan dalam menghadapi PRU-14.

“Dan terkait dengan gesaan untuk menumpukan perhatian sepenuhnya kepada PRU, maka saya memilih untuk tidak menawarkan diri selaku calon perdana menteri,” kata Ketua Umum PKR itu dalam satu kenyataan hari ini.

Beliau yang sedang dipenjara juga berkata PH perlu memberi fokus kepada pilihan raya umum serta menghentikan perebutan kuasa dan kedudukan.

“Pada masa yang sama, Pakatan Harapan perlu memanfaatkan kedudukan serta peranan Tun Mahathir,” kata bekas Timbalan Presiden UMNO itu.

Walaupun kenyataan oleh Anwar tidak menamakan Tun Mahathir sebagai calon Perdana Menteri, penarikan beliau itu, dilihat seolah-olah memberikan restu kepada Pengerusi PPBM itu untuk menerajui pembangkang serta menjadi calon utama jawatan ketua negara sekiranya Pakatan Harapan memenangi pilihanraya umum.

Sementara itu, memetik sebuah portal berita, biro politik PKR sudah memberikan persetujuan supaya Tun Dr Mahathir  mengetuai pimpinan Majlis Presiden Pakatan Harapan.

Bagaiamanpun, tidak dipastikan, apa motif utama Anwar menarik diri sebagai calon Perdana Menteri?

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana