ZAMAN KEGEMILANGAN KRONISME DAN NEPOTISME SEMASA ZAMAN MAHATHIR

Lim Sian See, Facebook Lim Sian See, 8 Mei 2017

Zaman kegemilangan Kronisme dan Nepotisme yang juga dikenali sebagai masa di mana Mahathir tidak kisah

Saya pasti anda semua telah mendengar tentang cerita-cerita di mana rakan Mahathir, Vincent Tan dan Danny Tan terus menjual dan membeli perniagaan dengan anak-anak Mahathir.

Atau tentang kes di mana satu bulan sebelum bersara, Kementerian Kewangan di mana Mahathir menjadi Menteri Kewangan, telah mengeluarkan surat kepada Telekom Malaysia meminta untuk mengadakan rundingan terus untuk kontrak RM214 juta dengan Opcom Bhd, majoriti dimiliki oleh Mukhriz – yang membantu meningkatkan harga saham Opcom lebih daripada dua kali ganda sebaik disenaraikan dua bulan kemudian.

Atau semasa hanya tinggal satu bulan sebelum persaraan, Mahathir terus menganugerahkan, tanpa tender dan tanpa memaklumkan kepada kabinet, satu lesen eksklusif sukan perjudian 20 tahun untuk rakannya Vincent Tan untuk hanya RM20 juta yang Vincent kemudian menjual pada nilai RM700 juta.

Tetapi sudah tentu anda ada mendengar tentang kes berbilion-bilion pada tahun 1998 di mana Petronas dan MISC terpaksa menyelamatkan kumpulan Konsortium Perkapalan Mirzan Mahathir yang berdepan muflis.

Selepas menyelamatkan Mirzan mengimbau masanya sebagai pemilik Konsortium Perkapalan pada Jun 1997 di mana beliau memberitahu TradeWinds:. “Saya mesti mengatakan saya seorang yang masih mentah berbanding dengan orang lain dalam perniagaan. Saya memasuki perniagaan itu kerana keperluan dan itu mungkin adalah cara yang salah. Ia memerlukan orang-orang yang mempunyai semangat, dan saya tidak mempunyainya.”

Itulah sebenarnya, seseorang tanpa semangat untuk berniaga tetapi masih mahu membina sebuah perniagaan bernilai berbilion yang penuh dengan kontrak berkaitan Kerajaan yang meragukan yang akhirnya runtuh.

Tetapi lebih aneh lagi adalah bahawa dua tahun selepas ‘bail-out’ itu, pada Februari 2000, syarikat Mirzan dilaporkan menerima kontrak lima tahun dari Tenaga Nasional untuk menghantar arang batu untuk loji kuasa Kapar menggunakan kapal jenis Panamax – walaupun pada hakikatnya Mirzan tidak lagi memiliki sebarang kapal!

Keputusan untuk memilih syarikat Mirzan berbanding pemilik lain yang sedia ada menyebabkan kedua-duanya keliru dan mengejutkan orang-orang yang mengikuti perniagaan pukal arang batu.

Spekulasi ketika itu adalah bahawa Mirzan boleh melepaskan kontrak kepada pihak lain seperti MISC, atau pihak Malaysia yang lain atau boleh bekerja bagi pihak pemilik asing seperti yang tender itu nyatakan bahawa pemilik asing yang membida untuk kerja-kerja itu perlu berbuat demikian melalui broker Malaysia – seperti yang dikehendaki di bawah polisi kabotaj yang dilaksanakan oleh Mahathir semasa beliau menjadi menteri MITI (sejak 1976) dan Timbalan PM pada 1 Jan 1980.

Ah .. itu adalah zaman kegemilangan kronisme dan nepotisme yang mana ahli-ahli semasa Parti Pribumi suka mengimbau kembali.

Masa di mana Mahathir tidak peduli tentang apa yang anda fikirkan tentangnya kerana beliau boleh sentiasa meletakkan anda dibawah ISA.

Ahli Parti Pribumi dan Pakatan mungkin mengharap bahawa zaman kegemilangan ini akan kembali semula selepas PRU14.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana