NGO, AHLI PAS DEMONSTRASI BANTAH CAMPUR TANGAN FATWA

Suara bantahan umat Islam di negeri ini terhadap campur tangan Kerajaan DAP Pulau Pinang dalam isu pewartaan fatwa te­rus dilaungkan kali ini oleh sekumpulan kira-kira 30 ahli pertubuhan bukan kerajaan (NGO) berkaitan Islam dan Melayu.

Mereka berhimpun secara aman bagi menyatakan bantahan itu di hadapan Masjid Simpang Enam, Georgetown di sini selepas solat Jumaat kira-kira pukul 2 petang yang turut disertai ahli-ahli Pas.

Selain melaungkan kecaman terhadap Kerajaan DAP Pulau Pinang yang didakwa campur tangan dalam urusan umat Islam, mereka turut membawa sepanduk antara­nya bertulis DAP jangan biadab ceroboh hal ehwal umat Islam.

Sementara itu, Pengerusi Jaringan Muslimin Pulau Pinang, Mohamed Hafiz Mohamed Nordin yang menge­tuai perhimpunan aman tersebut berkata, umat Islam di negeri ini tidak akan berdiam diri sebaliknya akan terus menyatakan bantahan terhadap campur tangan dalam hal ehwal Islam tersebut.

“Tindakan ini sebagai peringatan kepada mana-mana pihak supaya menghormati agama Islam sebagai agama Persekutuan sekali gus mendesak Kerajaan DAP Pulau Pinang melepaskan fatwa yang masih tergantung,” katanya kepada pemberita selepas perhimpunan aman tersebut.

Dalam pada itu, beliau turut mendesak Exco beragama Islam di dalam Kerajaan DAP Pulau Pinang bangkit mempertahankan tindakan pihak yang cuba menghalang pe­wartaan fatwa tersebut.

Menurut beliau, Exco ber­kenaan iaitu Timbalan Ketua Menteri 1, Datuk Mohd. Rashid Hasnon dan Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Islam, Datuk Abdul Malik Abul Kassim perlu memainkan peranan mereka membantah tindakan campur tangan tersebut sebagai tanggungjawab kepada umat Islam di negeri ini.

“Mereka sepatutnya berani bersuara terhadap tindakan campur tangan dalam urusan Islam ini, bukannya seolah-olah dilihat seperti tunduk dan bersetuju dengan perkara tersebut,” katanya.

Dalam masa yang sama, beliau turut mempersoalkan status dan kedudukan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN), Permatang Pasir, Datuk Mohd. Salleh Man sama ada masih sebagai ahli Pas atau sebaliknya.

“Kita hairan dengan tindak-tanduk Mohd. Salleh Man ini yang seolah-olah seperti sudah menjadi ADUN DAP ke­rana masih bersama kerajaan negeri sedangkan Pas sudah putuskan hubungan dengan DAP dan PKR,” katanya.

Utusan

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana