Mahfuz: Letak sahaja jawatan, tak perlu perkenan Sultan...Mahfuz Meroyan Tak Pasal Pasal

 Exco PAS tidak perlu menunggu keputusan Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali atau perkenan Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah untuk meletak jawatan.

Ini kerana menurut Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar, keputusan Mohamed Azmin hanya diperlukan pada waktu menyenarai pendek nama mana-mana ADUN bagi pelantikan exco kerajaan negeri untuk dipersembah kepada Sultan Selangor.

Menurutnya lagi, perkenan Sultan pula hanya diperlukan pada waktu perlantikan dan tidak ada keperluan bagi peletakan jawatan tersebut.

"Jika PAS mahu melepaskan jawatan exco Kerajaan Selangor, tidak perlu untuk PAS bersandar pada persetujuan atau arahan Mohamed Azmin dan amat tidak wajar untuk PAS sandarkan kepada Tuanku Sultan sama ada perkenan atau tidak.

"Apabila PAS telah memutuskan hubungan dengan PKR atas alasan PKR telah menentang agenda Islam yang diperjuangkan PAS dan PKR menjadi 'duri dalam daging' kepada PAS dalam PRK Sungai Besar dan Kuala Kangsar yang lalu, ia secara jelas membawa maksud Pas tidak lagi boleh bekerjasama dan berketuakan dengan mana-mana batang tubuh pimpinan dari PKR," katanya dalam kenyataan, hari ini.

Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan berkata, ini kerana hanya Sultan Selangor boleh mengarahkan mana-mana exco meletakkan jawatan.

Exco-exco PAS di Selangor akan kekal memegang jawatan mereka selagi mendapat perkenan Sultan Selangor.

Menurut Mahfuz lagi, sudah terang lagi bersuluh PAS menganggap Mohamed Azmin sebagai seorang pemimpin yang datang dari musuh parti politik.

"Mana mungkin PAS sanggup berketuakan Mohamed Azmin yang merangkap Timbalan Presiden PKR," ujarnya.

Ujarnya lagi, kekosongan akan berlaku apabila jawatan exco dilepaskan.

"Jika Mohamed Azmin merasakan keperluan mengisi jawatan tersebut baru lah nama-nama Adun diangkat oleh Menteri Besar kepada Sultan untuk mendapatkan perkenan.

"Jika Mohamed Azmin merasakan tidak perlu diisi dengan kekosongan yang ditinggalkan tiga orang exco dari PAS, namun Kerajaan Selangor masih boleh ditadbir dan bergerak dengan jumlah yang minimum," katanya lagi.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana