KERAJAAN DAP SEDIA BATALKAN PROJEK TEROWONG DASAR LAUT SELEPAS HABISKAN RM219 JUTA DUIT RAKYAT.

Kerajaan DAP Pulau Pinang akan membatalkan pembinaan terowong bawah dasar laut yang dicadang oleh kerajaan negeri itu sekiranya kerajaan persekutuan meluluskan pembinaan jambatan ketiga di negeri ini.

Pengerusi Jawatankuasa Kerja Raya, Utiliti (Tenaga, Air, Telekom), Pengangkutan (Udara, Laut, Kereta Api) Lim Hock Seng berkata, pembatalan itu akan dibuat sebagai asas justifikasi kos pembinaan dan penyelenggaraan jambatan yang jauh lebih rendah daripada terowong bawah dasar laut.

“Projek terowong bawah dasar laut (Link Ketiga) yang menghubungkan Persiaran Gurney dan Bagan Ajam kini masih lagi di peringkat kajian kebolehlaksanaan dengan kemajuan kajian telah mencapai 87 peratus,” katanya pada sesi soal jawab persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang, di sini semalam.

Beliau berkata demikian bagi menjawab soalan Datuk Muhamad Farid Saad (BN-Pulau Betong) yang meminta penjelasan mengenai status pembinaan tiga lebuh raya dan terowong dasar laut yang dirancang oleh kerajaan negeri.

Lim berkata, kajian kebolehlaksaaan terowong itu yang pada awalnya dijangka siap pada Disember 2016 telah diberi pelanjutan masa kepada pihak kontraktor sehingga September 2017.

Pelanjutan masa itu diberi setelah mengambil kira keperluan penyelarasan maklumat kajian yang melibatkan pelan induk projek tebus guna laut di sekitar Bagan Ajam yang belum dimuktamadkan, katanya.

Lim berkata jumlah bayaran kepada semua pihak yang terlibat dalam Projek Jalan-jalan Utama dan Terowong di Pulau Pinang sehingga kini adalah RM219,987,410 dengan pecahan agihan bayaran masing-masing sebanyak RM208,755,080 kepada Consortium Zenith Construsction Sdn Bhd selaku kontraktor projek dan RM11,232,330 kepada HSS Integrated Sdn Bhd sebagai perunding teknikal projek bebas yang dilantik oleh kerajaan.

“Setakat ini tiada bayaran telah dibuat kepada perunding DEIA (Detailed Environment Impact Assesssment),” katanya.

Projek pembinaan terowong dasar laut itu adalah sebahagian daripada Pelan Induk Pengangkutan (PIP) kerajaan DAP Pulau Pinang bagi mengatasi masalah kesesakan lalu lintas di negeri ini.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana