FAKTA SEJARAH PERJANJIAN KONSESI LEBUH RAYA PLUS ZAMAN DR M YANG PERLU ANDA TAHU

1).Tun Mahathir telah menandatangi perjanjian TOL Lebuh Raya Plus selama 30 tahun bermula tahun 1998 sehingga tahun 2018.

2).Pada tahn 1999 sekali lagi Tun Mahathir membenarkan kutipan tol ini dilanjutkan kepada 12 tahun lagi sehngga tahun 2030 bagi mengelakkan kenaikan kadar tol sebagaimana mengikut perjanjian yang telah ditandatangi pahun 1998.

3).Pada tahn 2005 Tun Abdullah Hj Ahmad Badawi terpaksa melanjutkan sekali lagi kadar tol selama 8 tahun berakhir pada tahun 2038 bagi mengelakkan kenaikan kadar tol sebagaimana seperti perjanjian yang telah ditandatangani oleh Tun Mahathir pada tahun 1998.

4).DS Najib tidak pernah melanjutkan tempoh masa kutipan tol untuk lebuhraya PLUS dan tidak pernah sekali-kali menaikan kadar kutipan tol.

5).Pada tahun 2011, DS Najib telah membeli semula Lebuhraya PLUS bagi mengelakkan melakukan perkara yang sama seperti Tun Mahathir dan Tun Abdullah pernah lakukan.

6).Apabila diimbas kembali dapat disimpulkan bahawa kisah menaikkan kadar tol berakar umbi bermula pada tahun 1998 di mana perjanjian tersebut telah ditandatangani oleh Tun Mahathir.

Beliau sendiri telah mengakui kebodohannya kerana tidak membaca dengan teliti isi kandungan perjanjian konsesi tol Lebuhraya PLUS dan tidak menyedari implikasi jangka panjang sebelum menandatanganinya.

7).Oleh itu, tidak perlulah pihak Pro-Tun membelanya dan cuba menyalahkan pihak lain.

8).Sebagai contohnya pengakuan Tun Mahathir pada 6 Januari 2007.

9).Tun Mahathir akui isu kesilapan perjanjian konsesi termasuk tol berpunca daripada zaman pentadbirannya.

10).“Ini adalah satu perkara yang perlu kita betulkan. Apa yang diperlukan adalah sebuah kabinet yang tidak selalunya berpengetahuan kerana ianya dibentuk oleh ahli-ahli politik dan bukannya para pakar dan kadangkala ahli politik seperti saya boleh menjadi bodoh,” jawab beliau kepada para wartawan yang memberitahu bahawa kelima-lima lebuhraya bertol semasa beliau menjadi Perdana Menteri Malaysia dibina semasa dalam pentadbirannya.

Kita semua maklum bagaimana baru-baru ini kadar tol dikebanyakan lebuhraya dinaikkan, kecuali lebuhraya yang dikendalikan oleh PLUS. Ini adalah kerana lebuhraya PLUS dimiliki 51% oleh UEM Berhad dan 49% oleh Tabung Haji Berhad. Sementara UEM adalah 100% milik Khazanah Nasional.

Langkah pemilikan PLUS Berhad telah dibuat di bawah pentadbiran semasa DS Najib pada tahun 2009.

11).Bagi kenaikan tambang ERL yang dimiliki YTL Berhad. Konsensi, ERL telah ditandatangi juga semasa pentadbiran Tun Mahathir.

Menurut perjanjian konsesi tersebut, sekiranya kerajaan enggan membenarkan kenaikan tambang, Kerajaan Pusat wajib membayar RM2.9 billion kepada YTL atau membenarkan mereka menyambung konsensi selama 30 tahun lagi.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana