DAP DAN PERSATUAN SYARIKAT PERKAPALAN TUNTUT NAJIB KEMBALIKAN POLISI KABOTAJ UNTUK KEKALKAN KEUNTUNGAN MEREKA!!!

Apabila Najib mengumumkan penghapusan Polisi Kabotaj yang dicipta dan diwujudkan oleh Dr. Mahathir beberapa bulan sebelum dia menjadi Perdana Menteri Malaysia, beberapa pihak mulai melenting dan mengungkit tentang kerugian yang mereka hadapi setelah sekian lama mereka mengaut keuntungan berbilion ringgit dengan mensabotaj rakyat Sabah dan Sarawak.

Orang yang paling kuat melenting adalah Chong Chien Jen, Pengerusi DAP Sarawak. Chong Chien Jen menunjukkan perubahan sikap dan pendirian luar biasa. Ini adalah kerana dia merupakan antara orang yang paling kuat menentang polisi berkenaan. DAP secara keseluruhannya kuat menentang polisi itu berdekad-dekad sebelum ini bahkan memasukkannya di dalam manifesto mereka.
Satu lagi pihak yang marah dengan pengumuman keputusan Najib itu adalah Persatuan Perkapalan Malaysia.

Pengerusinya, Oii Lean Hin berkata, sebahagian daripada 6 buah syarikat perkapalan tempatan mula bercakap hendak berpindah ke Singapura kerana persaingan. Menurut mereka, selepas penghapusan tersebut, mereka tidak boleh lagi bersaing dengan syarikat-syarikat dari Singapura.

Agak aneh alasan yang diberikan. Dalam satu keadaan, dikatakan takut kerana tidak boleh bersaing dengan syarikat-syarikat dari Sungapura tetapi pada masa mahu berpindah ke Singapura sebagai ugutan kepada Kerajaan Malaysia agar menurut kehendak mereka.
Oii berkata, dia tidak boleh memberikan angka yang tepat tetapi margin keuntungan ke Sabah dan Sarawak 'hanyalah' 8 sehingga 10%.

Dengan kata lain, itulah penambahan minima harga dan kos yang perlu ditanggung oleh rakyat Sabah dan Sarawak selama Polisi Kabotaj diperkenalkan oleh Mahathir pada tahun 1980.
Penentangan yang ditunjukkan oleh Persatuan Perkapalan Malaysia dan Chong Chien Jen adalah semata-mata kerana keuntungan yang terjejas. Mereka tidak peduli dengan rakyat atau harga barang kerana yang mereka pentingkan adalah keuntungan peribadi.

Oii juga mengatakan pihaknya tidak meminta kerajaan untuk memberikan mereka insentif bagi membolehkan mereka terus berniaga sebaliknya MEMBIARKAN SYARIKAT-SYARIJAT PERKAPALAN di Malaysia untuk terus mengaut keuntungan kerana tindakan Najib menghapuskan polisi berkenaan mengancam keuntungan mudah mereka.

37 tahun adalah tempoh keistimewaan yang diwujudkan oleh Mahathir untuk mereka. Tetapi sekarang mereka masih meminta lagi agar rakyat terus ditekan dan dizalimi dengan polisi yang hanya mengekalkan keuntungan buat mereka.

Maka tidak hairanlah mengapa sebahagian besar kelompok yang dahuluinya sangat elit, mengaut dan menjarah wang negara dengan rakyat diwajibkan menanggung mereka, menjadi penyokong kuat Mahathir untuk menentang Najib Abdul Razak.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana