RUU355 : SIAPA MENANG, SIAPA KALAH?

Raja Petra Kamarudin, Malaysia Today, 5 April 2017
Itulah apa yang telah dibincangkan sejak minggu lepas – RUU355: siapa menang, siapa kalah? – apabila ia diumumkan bahawa kerajaan tidak akan mengambil alih rang undang-undang ahli persendirian Presiden PAS Abdul Hadi Awang mengenai pindaan Syariah, yang kini dikenali sebagai RUU355. Reaksi segera adalah bahawa Umno telah menjual PAS atau bahawa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak telah memainkan Hadi.
Kebanyakan orang melihat politik sebagai permainan ‘zero-sum’. Jika satu pihak menang kemudian pihak lain akan kalah. Sudah tentu ada yang bercakap dari segi situasi menang-menang – kedua-dua pihak menang pada masa yang sama. Amatur dan orang baru dalam politik, seperti Pakatun dan Dapster, biasanya berfikir seperti ini.
Orang Melayu, bagaimanapun, adalah lebih celik politik daripada bukan Melayu kerana mereka memahami konsep ‘menang dalam kalah’ dan ‘kalah dalam menang’. Orang Cina tidak begitu faham apa yang dimaksudkan dengan ini terutamanya kerana orang Cina adalah jauh ketinggalan dari orang Melayu dalam politik.
Ambil Lim Kit Siang sebagai satu contoh. Beliau begitu telus sehinggakan anda boleh membacanya seperti buku yang terbuka dan menjangka apa yang akan beliau lakukan walaupun sebelum matanya berkelip. Jika beliau ialah seorang Gunfighter dalam ‘Wild, Wild West’ beliau akan mati sebelum beliau boleh mengeluarkan senapang beliau. Dan apa yang lebih lucu adalah bahawa Kit Siang menganggap dirinya mampu menipu semua orang dan orang akan mempercayai keseluruhannya.
Orang Melayu main politik ‘bagai menarik rambut dalam tepung’ (dan jika anda tidak tahu apa yang dimaksudkan dengan itu, itu adalah masalah anda). Ia adalah seperti bagaimana orang Melayu bermain silat. Orang Cina bermain kungfu, sesuatu yang kasar dan bising dengan jeritan dan teriakan yang datang dari muka yang berkerut. Orang Melayu tersenyum dan menari dan membuat pergerakkan yang lembut semasa mereka bergerak untuk membunuh musuh. Dan manakala orang Cina yang melakukan kungfu yang memukul satu sama lain 100 kali dan masih belum ada yang mati, dalam silat ia hanyalah satu tikaman diikuti dengan kematian selepas tersenyum dan pergerakkan yang lembut.
Anda tahu bahawa orang Cina sedang memburu anda dari jarak 100 kaki. Tetapi anda tidak tahu apa yang ada dalam fikiran seorang Melayu. Orang Melayu yang paling sopan sebenarnya boleh menjadi musuh yang paling berbahaya. Itulah sebabnya saya lebih takut kepada orang Melayu daripada orang Cina. Dan orang Melayu telah menguasai seni jarum halus di mana mereka akan membunuh anda dengan 100 jarum mikroskopik dan bukannya dengan satu pedang besar.
Lihat bagaimana mereka cuba untuk membunuh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak. Sejak empat tahun yang lalu mereka perlahan-lahan membelit Najib dan cuba untuk mencekiknya hingga mati. Mereka melakukan perkara yang sama dengan Tun Abdullah Ahmad Badawi dan ia mengambil masa hampir enam tahun untuk menamatkannya. Malah ia mengambil masa enam tahun pun kerana isterinya telah meninggal dunia. Jika tidak ia mungkin telah mengambil 10 tahun kerana Kak Endon adalah seorang pejuang manakala Jean Danker tidak (beliau bukanlah pejuang sejak saya mula-mula mengenalinya hampir 50 tahun yang lalu kembali pada tahun 1968).
Tetapi sepuluh tahun (atau walaupun hanya enam tahun) adalah terlalu lama kerana Tun Dr Mahathir Mohamad tidak berfikir beliau boleh hidup sehingga tahun 2023. Dan walaupun beliau boleh, beliau akan berusia kira-kira 98 tahun dan sudah tentu terlalu tua untuk menikmati kemenangannya. Dan sepuluh tahun adalah terlalu lama untuk menunggu anaknya untuk mengambil alih jawatan Perdana Menteri. Jika anaknya tidak boleh menjadi Timbalan Perdana Menteri pada tahun 2015 maka beliau tidak dapat menjadi Perdana Menteri pada tahun 2020. Dan pada 2023 laluannya akan tertutup.
Sebab itulah pada tahun 2016 Mahathir mengambil keputusan untuk meletakkan jawatan daripada Umno dan menubuhkan parti sendiri. Beliau sedar bahawa laluan Umno-Barisan Nasional telah tertutup dan jika beliau masih mahu anaknya untuk menjadi Perdana Menteri maka ia perlulah melalui pembangkang. Mahathir tidak mempunyai pilihan lain selain untuk berkorban demi dinasti politiknya.
Dan itulah sebabnya selepas melakukan silat selama dua tahun dari tahun 2013, Mahathir tiba-tiba berubah kepada kungfu pada tahun 2015. Cuba untuk menggulingkan Najib melalui silat mungkin mengambil masa enam tahun atau lebih. Jadi Mahathir perlu menggunakan kungfu dan mempercepatkan penyingkiran Najib.
Dan itu adalah satu kesilapan. Jika Mahathir terus dengan silat beliau maka Najib akan menjadi terdesak untuk bertindak. Jika Najib telah bertindak maka Mahathir akan dilihat sebagai mangsa. Tetapi sekarang memandangkan Mahathir sudah berubah kepada kungfu, itu membolehkan Najib untuk bertindak.
Itulah sebenarnya tentang RUU355 dan bagaimana ini melibatkan Hadi dan silat Najib? Siapa menang dan siapa kalah? Itulah apa yang saya cuba katakan. Tidak ada hitam dan putih di sini. Semuanya kabur. Hadi dan Najib kedua-duanya pakar politik. Hadi mengenai Islam manakala Najib mengenai nasionalisme Melayu. Jadi bagaimana kedua-dua kepentingan ini bergabung menjadi kepentingan bersama?
Ya, pada masanya anda akan mengetahuinya. Kemudian anda akan melihat kembali kepada tahun 2015-2017 dan anda akan mengatakan bahawa Hadi dan Najib adalah ahli politik yang hebat. Hadi dan Najib telah menguasai ilmu ‘menarik rambut dalam tepung’ dan telah menjadikannya satu bentuk seni.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana