RUU 355: BN tidak buat pusingan U, kata Khairy

Kerajaan Barisan Nasional (BN) berpegang kepada semangat konsensus bersabit keputusan untuk tidak membentangkan Rang Undang-Undang (RUU) Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2016 atau RUU 355.
 
Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin berkata, keputusan sebagaimana yang diumumkan Pengerusi BN yang juga Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak malam tadi, tiada kaitan dengan tindakan 'pusingan U'.
 
"Kita perlu menghormati semangat konsensus dalam BN, ia tidak ada apa-apa kaitan dengan sama ada kita melaksanakan pusingan U atau tidak. 
 
"Soal sama ada kita terus dengan pembentangan RUU terbabit mesti tertakluk kepada dasar BN iaitu konsensus. 
 
"Apabila konsensus tidak berapa jelas, kita perlu konsisten dengan dasar BN dan kita tidak boleh teruskan kalau tidak mendapat konsensus,"katanya ketika ditemui selepas Dialog Perdana Transformasi Nasional 2050 (TN50) di sini, hari ini.
 
Semalam, Pengerusi BN, Datuk Seri Najib Razak, pada Mesyuarat Dewan Tertinggi BN memutuskan kerajaan tidak akan membentangkan RUU 355. 
 
Beliau berkata, keputusan itu selaras dengan amalan BN yang akan membuat keputusan berdasarkan konsensus bersama parti komponen. 
 
Sehubungan itu, katanya, pembentangan RUU 355 akan kekal sebagai rang undang-undang persendirian yang akan dibentangkan oleh Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana