MUFTI TEGUR MAHATHIR JANGAN NILAI RUU 355 IKUT LOGIK AKAL

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad diingatkan agar tidak mengeluarkan kenyataan bersandarkan rasional akal semata-mata tanpa merujuk kepada al-Quran dan sunnah khususnya membabitkan Rang Undang-undang Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2016 atau RUU 355.

Mufti Pahang, Datuk Seri Dr. Abdul Rahman Osman berkata, langkah UMNO memberi laluan kepada Pas untuk membentangkan RUU 355 di Dewan Rakyat merupakan lambang penyatuan umat Islam dan bukannya perpecahan seperti yang didakwa Dr. Mahathir.

Malah, beliau menjelaskan, kebanyakan ahli Parlimen beragama Islam juga dilihat bersetuju dengan pembentangan pindaan akta itu di Dewan Rakyat.

“Saya nampak sendiri penya­tuan UMNO dan Pas dalam isu ini. Dahulu mereka musuh tetapi kini bersatu dan ini bukan merupakan satu perkara yang pelik sebalik­nya baik kepada umat Islam.

“Justeru, saya rasa Dr. Mahathir tidak perlu lagi membuat kenyataan bersifat rasional akal sahaja kerana kita perlu merujuk kepada al-Quran dan sunnah dalam isu berkaitan Islam,” katanya ketika dihubungi Mingguan Malaysia di sini, hari ini.

Semalam, Dr. Mahathir mendakwa UMNO telah meme­cah-belah umat Islam di negara ini dengan membenarkan Pre­siden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang membawa usul untuk meminda RUU 355 di Dewan Rakyat.

“Sebenarnya ini bukan ada kaitan dengan agama Islam. Agama Islam tidak meminta kita buat sesuatu untuk pecah-belah orang Islam,” kata bekas Perdana Menteri itu seperti dipetik dalam sebuah portal berita.

Mengulas lanjut, Ab­dul Rahman memberitahu, RUU 355 perlu disokong oleh semua orang Islam kerana ia akan mening­katkan martabat agama serta bidang kuasa mahkamah syariah.

“Malah, Dr. Mahathir sebagai seorang Islam sepatutnya menyokong usul tersebut kerana ia jelas merupakan satu usaha meningkatkan martabat agama Islam serta lambang pe­nyatuan umat Islam di negara ini,” ujarnya.

Sementara itu, Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia, Musa Awang turut memberikan pandangan sama apabila menegaskan yang pembentangan RUU 355 telah menyatukan umat Islam secara keseluruhan.

“Saya nampak RUU 355 ini le­bih menyatukan orang Islam dan pandangan bahawa pembenta­ngan Pas itu telah memecah-belah orang Islam adalah mereka yang tidak bersetuju dengan kerajaan,” jelasnya.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana