Khalid Samad Benggang Bebbb.....Pasal Hukuman Terlalu Ringan

Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Ahmad hari ini menyeru Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia supaya meminta Peguam Negara menyemak semula tuduhan yang dikenakan terhadap lapan individu yang merusuh di Parlimen, November lalu kepada yang lebih berat lagi.
 
Katanya, perusuh itu sepatutnya dituduh di bawah Seksyen 124 Kanun Keseksaan kerana tindakan yang berlawanan dengan demokrasi berparlimen yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum tujuh tahun jika sabit kesalahan.
 
Khalid berkata, tindakan itu perlu dilakukan bagi menjaga institusi Dewan Rakyat itu sendiri.
 
"Dalam mempertahankan kemuliaan Parlimen, beliau sebagai Speaker, seharusnya mereka yang merusuh di bawah Seksyen 124 Kanun Keseksaan kerana ia digubal khas di Parlimen untuk melindungi ahli-ahli parlimen.
 
"Jika Pejabat Peguam Negara masih berkeras untuk membuat dakwaan seremeh itu, maka saya menganggap beliau (Pandikar) bertanggungjawab untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap golongan berkenaan mengikut bidang kuasa Tan Sri sebagai Speaker Parlimen," katanya di sidang medianya di Dewan Rakyat, hari ini.
 
Turut hadir di sidang media itu adalah Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok.
 
Semalam, Khalid menyatakan rasa tidak puas hatinya terhadap tuduhan yang dikenakan terhadap lapan penyerangnya di Dewan Rakyat, 24 November lalu.
 
Perusuh itu hari ini didakwa di bawah Akta Kesalahan Kecil di mahkamah majistret yang membawa hukuman denda sehingga RM100 jika didapati bersalah.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana