Inilah Penting Dengan Ada Nya GST!!!!!! 10 syarikat gergasi dikesan lari cukai cecah jutaan ringgit

Walaupun setiap tahun mereka mencatatkan perolehan mencecah ratusan juta ringgit dan ada antaranya mencapai perolehan kumpulan berbilion-bilion ringgit namun tidak kurang 10 syarikat gergasi dikesan melakukan pe­rancangan pengelakan cukai melampau.

Berikutan tindakan 10 syarikat bertaraf multinasional itu termasuk dua daripadanya dimiliki dua tokoh korporat bergelar 'Tan Sri’, ia mengakibatkan kerajaan kerugian ratusan juta ringgit.

“Ia melibatkan manipulasi dalam urusniaga yang membolehkan syarikat tersebut dikategorikan perlu membayar cukai dengan kadar yang rendah atau tidak dikenakan cukai malah layak menerima bayaran balik,” kata sumber kepada Mingguan Malaysia, di sini, hari ini.

Sumber itu berkata, pada tahun lalu sahaja akibat perbuatan syarikat-syarikat tersebut kerajaan ketirisan hasil cukai negara mencecah RM500 juta manakala pada suku pertama tahun ini RM300 juta.

“Berdasarkan peruntukan undang-undang, bagi jumlah RM500 juta penalti yang dikenakan boleh mencecah RM100 juta,’’ katanya.

Mengulas modus operandi syarikat-syarikat tersebut, sumber itu mendedahkan, mereka merancang pengelakan cukai menerusi manipulasi tuntutan faedah, pinjaman dalam kumpulan syarikat, urusniaga syarikat luar pesisir atau tuntutan insentif yang tidak layak dituntut. Antara lain ia membolehkan syarikat membuat tuntutan bayaran balik yang sebenarnya tidak layak di­terima.

Selain itu, kata sumber ber­kenaan, apa yang mengejutkan ada kumpulan syarikat multinasional mengambil kesempatan ke atas perbezaan perundangan percukaian negara-negara yang memboleh­kan kumpulan syarikat secara global membayar cukai paling minima.

Menjawab satu soalan, sumber itu tidak menolak kemungkinan perbuatan syarikat-syarikat ber­kenaan adalah melalui tindakan bersekongkol dengan ejen cukai yang antaranya bertaraf antarabangsa.

“Kita percaya selain 10 syarikat ini, terdapat banyak lagi syarikat yang bertindak sedemikian sehingga memungkinkan kerajaan menanggung kerugian berbilion-bilion ringgit setiap tahun dari segi kutipan cukai,’’ kata sumber itu lagi.

Mengenai latar belakang syarikat-syarikat tersebut, sumber itu menjelaskan, terdapat juga dalam kalangan syarikat-syarikat terlibat mempunyai subsidiari di luar negara serta disenaraikan di Bursa Malaysia.

“Mereka terlibat dalam aktiviti antaranya perkhidmatan telekomunikasi dan antarabangsa, mi­nyak dan perniagaan luar persisir, pengangkutan, logistik dan kejuruteraan, hartanah, pelaburan dan pasaran modal serta ekuiti,’’ katanya.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana