ECRL: Mahathir Buat-buat Tidak Faham, Model Ekonomi Telah Berubah

Tun Dr Mahathir Mohamad sekali lagi membidas projek Landasan Kereta Api Pantai Timur (ECRL) dengan menegaskan, hanya sedikit manfaat yang akan diperoleh daripada projek bernilai RM55 bilion itu.

Bercakap pada satu dialog di sini, bekas perdana menteri berkata, lebuh raya boleh merangsang ekonomi dan sukar untuk projek ECRL membuktikan yang ia mampu mendatangkan manfaat menyeluruh kepada semua pihak.

Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia itu mengambil contoh Lebuhraya Utara Selatan (PLUS) di mana pembangunan boleh dilihat di sepanjang laluan itu, termasuk bandar baru, taman perindustrian dan projek perumahan.

Mungkin itulah sebabnya Mahathir tidak mahu membina lebuh raya menghubungkan Kelantan dan di Sabah/Sarawwk supaya mereka boleh menghalang mereka daripada pertumbuhan dan pembangunan?
Atau adakah Mahathir mahu memberikan satu lagi konsesi tol berat sebelah untuk tempoh berdekad kepada kroni beliau yang lain?

Mungkin Mahathir tidak melihat bahawa negara-negara di seluruh rantau yang mengembangkan rangkaian rangkaian rel untuk menyambung kepada 'Pan-Asian Rail system' termasuk Thailand, Indonesia, Kemboja dan Vietnam?

Atau bahawa Mahathir tidak melihat kejayaan kereta api ETS yang telah menyaksikan sambutan yang amat menggalakkan dan penggunaan sebagai alternatif kepada Lebuh Raya Utara Selatan yang selamat dan kos-efektif?

Bagi tahun 2016, sejumlah 7,152 orang mati dalam kemalangan jalan raya di Malaysia berbanding sifar untuk keretapi. Ini sahaja adalah satu sebab mengapa ramai yang memilih untuk melakukan perjalanan dengan kereta api.

Rangkaian keretapi, terutama keretaapi elektrik, adalah mod perjalanan yang paling kos efektif dan paling selamat dan juga paling kurang pencemaran berbanding segala mod pengangkutan yang ada.
Oleh itu, kos pengangkutan dijangka menurun yang juga akan membantu mengurangkan tekanan kos sara hidup di seluruh Semenanjung Malaysia.

Itulah sebabnya China telah secara agresif membina rangkaian keretapi di seluruh negara mereka, yang telah meningkatkan pembangunan dan pelancongan.

Juga, ECRL adalah unik kerana ia menghubungkan pelabuhan Kuantan dan Pelabuhan Klang. Ini adalah satu konsep hubungan daratan yang telah menimbulkan kebimbangan Singapura bahawa ini akan menjejaskan pelabuhan mereka kerana kapal tidak lagi perlu melalui pulau mereka.

Mungkin Mahathir juga tidak tahu bahawa disamping ECRL, Kerajaan semasa juga membina Central Spine Road (CSR) 100% bebas tol yang menghubungkan Kota Bharu ke Kuala Lumpur - satu projek yang digugurkan oleh Mahathir sebagai hukuman kerana pengundi Kelantan memilih PAS pada tahun 1990.

Walau bagaimanapun, ini akan menjadi alternatif dan pelengkap kepada ECRL dan rangkaian hubungan antara bandar-bandar dan kampung-kampung ang tidak mempunyai perkhidmatan ECRL.
Mahathir perlu benar-benar memahami bahawa masa telah berubah dan model ekonomi telah berubah.

Kami amat menghargai jika dia boleh berhenti mensabotaj ekonomi negara.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana