DAP Memang Kafir!!!!!!! DAP tidak akan sokong RUU 355, kata Guan Eng

DAP kekal dengan pendirian tidak akan menyokong Rang Undang-undang (RUU) Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2016 (RUU 355) yang dibentang hari ini.

Setiausaha Agungnya, Lim Guan Eng berkata RUU 355 yang dibawa PAS itu bagi menambah bidang kuasa mahkamah syariah jelas tidak menepati Perlembagaan Persekutuan.

"Kita sudah menyatakan bahawa sebarang RUU yang sentuh Perlembagaan Persekutuan harus dibuat mengikut RUU pindaan persekutuan dengan majoriti dua pertiga.

"Jelas sekali bahawa ini bukan ikut perlembagaan oleh itu kerana Ia tak berperlembagaan dari segi 'substance' dan prosedur tak ikut perlembagaan. Oleh itu ahli parlimen DAP tidak akan sokong," katanya ketika ditemui pemberita di Dewan Rakyat hari ini.

RUU berkenaan berada usul pertama dalam kertas perintah dan perbahasan akan bermula selepas sesi soalan lisan tamat pada jam 12 tengah hari.

RUU persendirian itu diusulkan untuk meningkatkan had hukuman penjara 30 tahun, denda RM100,000 dan 100 sebatan berbanding hukuman sedia ada sekarang yang hanya memperuntukkan penjara tiga tahun, denda RM5,000 dan enam sebatan.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana