DAP DAN PKR BUAT CERITA TAK BENAR TENTANG UMNO

Lim Sian See, Facebook Lim Sian See, 20 April 2017

DAP dan PKR kini cuba untuk mewujudkan persepsi bahawa UMNO sedang cuba untuk menghalang orang Cina mengundi dan bahawa terdapat pemfailan bantahan yang tersebar luas.

Sejak kebelakangan ini, YB Elizabeth Wong dan YB Ong Kian Ming telah mengeluarkan kenyataan yang dikatakan untuk memberi gambaran bahawa terdapat bantahan yang difailkan yang telah tersebar luas oleh UMNO tentang pendaftaran baru pengundi Cina.

Pertama, kedua-dua mereka telah mengakui bahawa bantahan pengundi adalah satu proses undang-undang dan mereka sendiri telah memfailkan bantahan – termasuk di Johor di mana mereka memfailkan bantahan ke atas pendaftaran pengundi Melayu yang baru yang mereka dakwa berkaitan dengan UMNO.

Pakatan juga telah dituduh memindahkan pengundi untuk meningkatkan peluang mereka untuk menang, jadi bantahan adalah permainan yang adil untuk semua pihak.

Kedua, mereka juga mengakui bahawa proses untuk pengundi baharu menyelesaikan bantahan ini adalah pantas. Malah, pengundi baru ini juga mendapat RM100 pampasan setiap seorang jika mereka dapat membuktikan bantahan itu adalah tidak benar.

Jika anda seorang pengundi yang betul, tiada apa yang perlu ditakutkan.

Ketiga, jumlah bantahan tidak cukup besar. Terdapat lebih daripada 900,000 pengundi baru yang didaftarkan di Malaysia pada tahun 2016 dan terdapat 2,187,630 pengundi berdaftar di Selangor.

Jumlah yang diberikan oleh Ong Kian Ming mendakwa bahawa terdapat 6,977 bantahan pengundi baru yang difailkan oleh UMNO atau NGO berkaitan UMNO di Selangor.

Ini bermakna bahawa 6,977 bantahan hanyalah 0.7% daripada pengundi baru yang didaftarkan pada tahun 2016 dan 0.3% daripada pengundi di Selangor. Tidak cukup banyak untuk mengubah mana-mana pilihan raya.

Ini jelas satu percubaan oleh Pakatan untuk sekali lagi cuba untuk mewujudkan persepsi bahawa pilihan raya adalah tidak adil – sama seperti 40,000 pengundi Bangladesh dan gangguan bekalan elektrik yang kemudiannya terbukti pembohongan oleh BERSIH itu sendiri.

Lebih buruk adalah bahawa Pakatan sekali lagi menggunakan helah lama mereka untuk cuba untuk menghasut kemarahan berasaskan kaum.

Kali ini, kurang rakyat Malaysia yang akan tertipu oleh anda. ‘Once bitten, twice shy’.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana