MALAYSIA DI TANGGA KEDUA NIKMATI AKSES TANPA VISA KE 164 NEGARA

Pasport Malaysia berada di tangga kedua di Asia Tenggara dari segi kebebasan melakukan perjalanan tanpa visa ke 164 negara.
Menurut hasil dapatan Indeks Sekatan Visa Henley & Partners 2017, Singapura di tangga teratas membabitkan 173 negara manakala Brunei Darussalam di kedudukan ketiga dengan 151 negara.
Negara Asia Tenggara lain seperti Timor Leste menikmati akses tanpa visa ke 83 negara, Thailand (71), Filipina (61), Indonesia (57), Kemboja dan Laos masing-masing 48, Vietnam (45) dan Myanmar (41).
Sejak 2006, indeks dikeluarkan dengan kerjasama Persatuan Pengangkutan Udara Antarabangsa (IATA) yang menguruskan pangkalan data maklumat pengangkutan terbesar dunia.
Dalam menyusun indeks, metodologi mengukur ranking global unik Henley & Partners digunakan untuk data yang disediakan oleh pangkalan data pasport dan visa proprietari IATA.
Menurut Henley & Partners, oleh kerana dunia semakin global, individu makin menjalankan kehidupan dan perniagaan pada skala antarabangsa, dengan tempat duduk kedua atau ketiga atau kewarganegaraan menjadi pilihan yang semakin menarik.
Bagi individu dari negara yang mempunyai beberapa perjanjian pengecualian visa, pasport kedua boleh membuka perjalanan ke negara-negara yang dahulunya terhad oleh syarat-syarat permohonan visa memakan masa dan proses.
“Pasport kedua ini memberi peniaga akses kepada pasaran global, yang seterusnya mewujudkan peluang-peluang untuk pertumbuhan,” kata Henley & Partners dalam laman webnya.
Jerman menduduki tempat pertama kerana pemegang pasportnya dapat pergi ke 177 negara tanpa visa, manakala Afghanistan kedudukan terendah pada 104, dengan akses visa percuma kepada hanya 24.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana