Populariti Syamsul Debat Mengatasi Azhar Idrus

Penceramah motivasi, Syamsul Amri Ismail atau mesra dikenali dengan nama Syamsul Debat nampaknya semakin popular di tanah air memandangkan ucapan penuh makna beliau pada Perhimpunan Agung UMNO (PAU) 2016 baru-baru ini mewakili UMNO Negeri Sembilan.

Video ucapan beliau di YouTube di saluran UMNO Online sudah ditonton sebanyak 356,450 kali sejak dimuatnaik ke laman berkenaan pada 2 Disember lepas.

Sedikit sebanyak, Syamsul kini menenggelamkan nama Pendakwa Bebas dari Terengganu yang gemar memberikan ucapan yang pro kepada pembangkang yang berasal dari Terengganu, Ustaz Azhar Idrus tidak lama lagi.

Mungkin juga ketika ini, nama Azhar sudah semakin dilupakan apabila kebanyakan soalan yang diterima dalam program ceramahnya di seluruh negara merupakan soalan-soalan remeh yang dilayan oleh beliau untuk mengundang gelak ketawa para penontonnya sahaja.

Ia berbeza dengan Syamsul yang menggunakan jenaka dan loghat Negeri Sembilannya untuk mengundang ketawa tetapi disusuli dengan pesanan bersama mesej yang serius melibatkan perpaduan bangsa dan kebaikan agama Islam untuk dihayati orang yang mengikuti ceramahnya.

Pada PAU 2016 itu sahaja, Dewan Merdeka di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) begitu penuh dengan Perwakilan dari seluruh negara mengikuti dengan tekun ucapannya yang kali pertama disampaikan dalam PAU.

Bukan setakat di PAU, populariti Syamsul kini semakin meningkat apabila video ceramah beliau yang lain di beberapa lokasi di seluruh negara kembali dicari dan ditonton orang ramai yang meminatinya selepas mula muncul di stesen televisyen Al-Hijrah.

Pesanan positif Syamsul dalam ucapannya di PAU dengan memberikan contoh serta nasihat yang mudah difahami nampaknya bakal memberikan dimensi baru kepada ahli-ahli UMNO dalam berpolitik khususnya dalam memelihara perpaduan parti dan mengelak dari mencaci serta fitnah.

Kemunculan Syamsul memang tepat di saat golongan ilmuwan agama semakin mendapat tempat di dalam masyarakat melalui majlis-majlis ilmu yang bermanfaat dan berfaedah.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana