Ketua Kumpulan Abu Sayyaf Antara Yang Maut

MANILA: Pasukan keselamatan Malaysia berjaya membunuh pemimpin kumpulan Abu Sayyaf yang terlibat dalam penculikan pelancong asing, nelayan dan kelasi di sekitar perairan Sabah dan kepulauan Sulu, Filipina, kata pegawai Filipina pada Sabtu.

Abraham Hamid, ketua kumpulan tersebut, antara tiga lelaki yang dibunuh Platun Harimau Pasukan Gerakan Am (PGA) dalam insiden berbalas tembakan di Semporna, Sabah pada petang Khamis.

"Kematian Hamid memberi tamparan hebat kepada Abu Sayyaf kerana ia menjejaskan keupayaan mereka untuk mengesan dan menculik mangsa pada masa akan datang," kata jurucakap Tentera Filipina di Mindanao Barat, Mejar Filemon Tan.

Menurut Tan, dua lagi lelaki yang maut merupakan anak buah Hamid dan identiti mereka tidak didedahkan.

Beliau berkata Hamid terlibat dalam penculikan dua warga Kanada, seorang pelancong dari Norway dan seorang warga Filipina dari sebuah kawasan peranginan terkemuka, Kepulauan Samal dalam wilayah Davao, 980 kilometer di selatan bandar Manila pada September 2015.

Dua warga Kanada iaitu Robert Hall, 50, dan Mr John Ridsdel, 68, dipenggal pada April dan Jun lalu.

Maritess Flor, 40, dari Filipina pula dibebaskan pada Jun lalu manakala warga Norway, Kjartan Sekkingstad dilepaskan selepas wang tebusan diterima.

Tan menyifatkan Hamid sebagai 'pemerhati' yang berkeliaran di perairan untuk mencari mangsa yang akan dihantar ke kubu kuat kumpulan Abu Sayyaf di Kepulauan Sulu dan Basilan.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana