Akhirnya Mati Jua!!!!! Ketua Abu Sayyaf paling dikehendaki antara tiga yang ditembak mati

Hebat... Pasukan Keselamatan Filipina 'angkat topi' habis dengan kejayaan PDRM menembak mati ketua penculik Abu Sayyaf yang paling dikehendaki Abraham Hamid dalam kejadian tembak menembak di perairan Timur Sabah Khamis malam.

Menyifatkan kejayaan tersebut sebagai tamparan hebat kepada keupayaan Abu Sayyaf di masa depan.

Jurucakap Polis Mindanao Barat Major Filemon Tan berkata Abraham Hamid adalah pemimpin kumpulan yang telah menculik dan membunuh pelancong, nelayan, dan kelasi di perairan Sabah dan kepulauan Filipina sejak sekian lama.

"Kematian Hamid adalah satu tamparan besar kepada (Abu Sayyaf), kerana akan 'meneutralkan' salah satu daripada pemimpin penculik terkenal dan akan merendahkan keupayaan mereka untuk mengesan dan menculik mangsa di masa akan datang," Major Filemon Tan.

Dua yang lain dibunuh adalah orang-orang Hamid, kata Mejar Tan, tanpa mengenal pasti lelaki.

Beliau berkata kumpulan Hamid yang menculik dua warga Kanada, Norway dan Filipina di sebuah resort mewah di pulau Samal, wilayah Davao, ibu negara Manila, pada bulan September tahun lepas (2015).

Beliau juga mengesahkan laporan sebelum ini bahawa dua lagi - Samsung Aljan dan Awal Hajal - telah ditangkap manakala dua lagi dilaporkan masih hilang, bersama-sama dengan satu tebusan.

Sementara itu, polis meneruskan usaha mengesan dua penjenayah dan seorang mangsa culik yang dilaporkan hilang.

Mereka dikatakan hilang dalam pertempuran membabitkan pasukan keselamatan dengan kumpulan penculik itu di perairan Pulau Gaya, Semporna, malam kelmarin.

Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Abdul Rashid Harun, berkata operasi pencarian itu diteruskan, hari ini, yang turut dilakukan semua agensi keselamatan yang berkaitan.

"Sehingga pagi ini, belum ada sebarang maklumat dan status berhubung penemuan mereka," katanya dalam sidang media bersempena majlis penutupan Ex Rampas Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu (KKIA) di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Sabah,  hari ini.

Tiga lelaki daripada sekumpulan tujuh penculik disyaki daripada selatan Filipina ditembak mati pasukan keselamatan, pada 9.51 malam kelmarin.

Mereka dikatakan melakukan tiga rompakan dan dua penculikan di sekitar perairan Lahad Datu dan Semporna.

Dalam kejadian itu, dua suspek turut diberkas manakala seorang juragan bot nelayan yang diculik sebelum itu diselamatkan.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana