TPPA berkubur... Trump umum Amerika tarik diri

Tiada Perjanjian Perdagangan Trans-Pasifik (TPPA) tanpa Amerika Syarikat, itu kata Menteri MITI Datuk Seri Mustapa Mohamad tidak lama dulu.

Dan hari ini Presiden yang baru dipilih Donald Trump mengumumkan bahawa negaranya akan menarik diri dari TPPA pada Januari ini iaitu hari pertama beliau mengangkat sumpah sebagai Presiden ke 37.

"Saya telah meminta pasukan peralihan saya untuk menyenaraikan tindakan eksekutif pada hari pertama untuk memulihkan undang-undang dan meningkatkan peluang pekerjaan.

"Mengenai perdagangan, saya akan mengeluarkan pemberitahuan hasrat Amerika Syarikat untuk menarik diri daripada Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik, potensi bencana untuk negara kita.

"Sebaliknya, kami akan berunding dengan tawaran yang adil, di peringkat dua hala perdagangan yang membawa semula peluang pekerjaan dan industri kembali ke Amerika," kata Trump melalui mesej video ketika menggariskan keutamaan pada 100 hari pertama pentadbirannya.

Malaysia antara 12 negara yang telah menandatangani persetujuan untuk menyertai TPPA yang bakal menguasai 40 peratus pasaran dunia.

Selain TPPA, Trump untuk menggariskan keutamaan beliau adalah mengarahkan Jabatan Buruh untuk menyiasat penyalahgunaan program visa, dan membatalkan beberapa sekatan ke atas pengeluaran tenaga, termasuk minyak syal dan gas dan arang batu.

Jutawan Republikan itu berjaya dalam kempen pilihan raya presiden terutama dalam kalangan pekerja yang terpinggir akibat globalisasi, berikrar untuk melindungi pekerjaan Amerika daripada buruh murah seperti di China dan Mexico.

Rundingan perdagangan seperti TPP dan Perjanjian Perdagangan Bebas Amerika Utara 1993 North American menyaksikan pengaruh kuat White House dan pemerhati melihat kemenangan Trump sebagai penolakan hubungan komersil yang ketara oleh negara itu.

Trump berikrar untuk melihat semua TPP - inisiatif perdagangan oleh Presiden Barack Obama - dan merundingkan semula NAFTA.

"Agenda saya adalah berdasarkan kepada prinsip teras mudah: meletakkan Amerika terlebih dahulu," katanya.

Wakil Perdagangan Amerika Syarikat, Michael Froman memberi amaran minggu lalu bahawa pelupusan Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik akan mempunyai kos strategik dan menimbulkan situasi ekonomi yang serius.

Mengenai sektor tenaga pula, Trump akan membatalkan sekatan ke atas pengeluaran tenaga Amerika - termasuk tenaga syal dan arang batu bersih - mewujudkan berjuta-juta pekerjaan bergaji tinggi.

"Itulah apa yang kita mahu, itulah yang kita telah tunggu," katanya.

Beliau turut membayangkan akan merangka peraturan baru dan menghapuskan peraturan-peraturan lama.

"Bagi keselamatan negara, saya akan meminta Jabatan Pertahanan dan Pengerusi Ketua Turus Bersama untuk membangunkan satu pelan yang komprehensif untuk melindungi infrastruktur penting Amerika daripada serangan siber, dan semua bentuk serangan.

"Di peringkat imigresen, saya akan mengarahkan Jabatan Tenaga Kerja untuk menyiasat semua penyalahgunaan program visa yang menjejaskan pekerja Amerika.

"Bagi reformasi etika, kami akan mengenakan larangan lima tahun ke atas pegawai-pegawai eksekutif menjadi pelobi selepas mereka meninggalkan pentadbiran - dan larangan seumur hidup pada pegawai eksekutif melobi bagi pihak kerajaan asing," tambahnya.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana