Tol: Menteri Kerja Raya bidas Guan Eng...KM PEnang Banggang

Saya merujuk kepada kenyataan Setiausaha Agung DAP YAB Lim Guan Eng semalam yang menuduh kerajaan BN hanya menjaga kroni untuk mendapatkan keuntungan luar biasa dari perbelanjaan 30 juta rakyat Malaysia dengan membenarkan Lebuhraya Utara-Selatan untuk terus mengutip tol dengan cara yang tidak munasabah.

Saya tidak percaya bahawa YAB Lim menganggap 14.55 juta ahli Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) sebagai "kroni".

Bagi merasionalkan keseluruhan struktur tol kesemua konsesi lebuhraya dibawah Kumpulan PLUS dan untuk mengelakkan kenaikan tol yang tidak sepatutnya, iaitu konsesi yang telah ditandatangani semasa Perdana Menteri sebelum ini yang kini sudah bersama pembangkang, maka kerajaan sekarang telah mengambil alih PLUS Highways Berhad pada tahu. 2011.

Sekarang PLUS 51% dimiliki oleh kerajaan dan 49% dimiliki oleh KWSP. Tiada satu saham yang dimiliki sekarang oleh apa yang YAB Lim anggap sebagai "kroni" swasta.

Pemilikan KWSP terhadap PLUS Highways membolehkan anggotanya untuk menerima pulangan yang stabil setiap tahun daripada aset penjanaan tunai yang matang.

Oleh kerana langkah ini tepat pada masanya untuk menswastakan PLUS, ia perlu diambil perhatian bahawa tol bagi Lebuhraya Utara-Selatan telah tidak dinaikkan sejak 11 tahun yang lalu iaitu sejak tahun 2005.

Malah, dengan pengenalan diskaun dan rebat tertentu pada tahun kebelakangan ini, kadar tol sebenar untuk Lebuhraya Utara Selatan juga telah turun.

Sejak pengambilalihan, selain membelanjakan kira-kira RM1 bilion setahun untuk kos operasi, penyelenggaraan, rondaan dan menaik taraf 986.5km lebuh raya sistem PLUS, PLUS juga telah membelanjakan berbilion-bilion untuk melebarkan jalan kepada 3 atau 4 lorong untuk mengurangkan kesesakan dan menyediakan perjalanan yang lebih selamat dan lebih selesa untuk pengguna jalan raya.

Tahun lalu, YAB Lim juga telah meminta tol bagi lebuh raya PLUS dihapuskan dan memanggil pengutip cukai jalan kita untuk membayar penyelenggaraan dan kos menaik taraf.

Caj cukai jalan raya di Malaysia adalah antara yang terendah di dunia di mana majoriti pemilik kereta hanya membayar RM90 setahun.

Jumlah kutipan cukai jalan adalah kira-kira RM2.4 bilion setahun. Dengan mengandaikan pemegang akaun KWSP seramai 14.55 juta yang YAB Lim anggap mereka sebagai kroni, bersetuju dengan cadangan beliau untuk mengekalkan berbilion kerugian serta-merta dan melepaskan berpuluh-puluh bilion lagi dividen masa depan. RM2.4 bilion setahun kutipan cukai jalan sahaja tidak cukup untuk mengekalkan sistem lebuh raya PLUS di atas 50,000 km jalan raya Persekutuan bebas tol dan masih menyediakan peruntukan tahunan kepada negeri-negeri untuk menyelenggara jalan-jalan negeri mereka.

Di bawah Sistem Maklumat Rekod Jalan Raya Kerajaan Persekutuan (Marris), berbilion ringgit diperuntukkan kepada kerajaan negeri untuk menyelenggara jalan-jalan negeri mereka termasuk kira-kira RM500 juta untuk Selangor tahun ini, manakala Pulau Pinang menerima RM94.4 juta pada 2014, RM101.5 juta pada tahun 2015 dan RM107.6 juta pada 2016 daripada Kerajaan Persekutuan.

Adalah diharapkan YAB Lim menghabiskan lebih banyak masa untuk memahami keadaan sebenar dan bukannya mengeluarkan kenyataan populis yang tidak berasaskan kepada realiti dan tidak bertanggungjawab dengan melabelkan secara sembarangan bahawa semua pihak sebagai kroni.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana