Taktik Bodoh Bersih 5.0

Bersih 5.0 adalah semata-mata agenda Mahathir anti Najib dan bukan mengenai reformasi pilihan raya atau pilihan raya yang bebas dan adil.

Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM atau Pribumi) mendakwa ia mempunyai 50,000 ahli berdaftar – walaupun ia masih belum menyerahkan senarai keahlian ini kepada Pendaftar Pertubuhan (RoS). Sumber dalaman saya memberitahu bahawa keahlian Pribumi sampai pun 10,000 orang lagi – kurang separuh daripada PAN yang mempunyai 20,000 ahli (10% daripada sasaran 200,000 ahli: yang sepatutnya menjadi 20% daripada satu juta ahli PAS yang mereka sepatutnya curi).

Sasarannya adalah mudah. PAN mempunyai 20% penyokong, jadi sekurang-kurangnya 200,000 daripada satu juta ahli PAS yang sepatutnya meninggalkan PAS dan menyertai PAN. Pribumi mempunyai 50% penyokong jadi sekurang-kurangnya 1.75 juta daripada 3.5 juta ahli Umno yang sepatutnya meninggalkan Umno dan menyertai Pribumi.

Kemudian PKR dan DAP mempunyai satu juta lagi penyokong digabungkan, walaupun mereka bukan ahli berdaftar (atau seperti pengakuan mereka). Ini bermakna pembangkang telah dalam jumlah, tiga juta ahli dan / atau penyokong (dan Pakatan Harapan berharap untuk meraih sekurang-kurangnya lima juta undi pada pilihan raya umum akan datang yang bermaksud Barisan Nasional akan menang pilihan raya akan datang).

Bagaimanapun, dengan mengambil kira tiga juta ini ke dalam pertimbangan, dan juga mengambil kira 1.3 juta rakyat Malaysia yang sepatutnya telah menandatangani Deklarasi Rakyat enam bulan yang lalu – sepertimana Anwar Ibrahim telah memberi komen , (BACA DI BAWAH) – sekurang-kurangnya 400,000 sepatutnya keluar semalam. Tetapi hanya kira-kira 15,000 hingga 40,000 (bergantung kepada siapa yang membuat anggaran itu) keluar. Dan ianya memberi kesan buruk kepada Tun Dr Mahathir Mohamad dan ANC beliau (Kempen Anti-Najib) dan badut beliau dalam Pakatan Harapan pimpinan DAP.

Dan inilah masalah yang timbul apabila anda bermain dengan permainan angka dan cuba untuk menunjukkan kekuatan berdasarkan satu permainan angka. Anda perlu pastikan anda mampu capai sasaran ]atau jika tidak, ia akan memakan diri. Apabila anda laungkan bahawa jumlah angka anda membuktikan asas sokongan kepada anda, ia juga seperti laungan juga jika anda tidak mempunyai angka yang menunjukkan anda kekurangan sokongan. Dan itu adalah mesej bahawa Mahathir, ANC dan Pakatan Harapan pimpinan DAP hantar semalam – bahawa mereka tidak mempunyai sokongan.

Itulah penyakit yang sentiasa dihadapi oleh pembangkang. Mereka laungkan mengenai sokongan yang mereka dapat di Sanggang dan kalah di pilihan raya kecil itu. Mereka menjerit mengenai sokongan mereka di Indera Kayangan dan kalah pilihan raya kecil itu. Mereka laungkan mengenai sokongan mereka di Pendang dan kalah pilihan raya kecil itu. Mereka menjerit mengenai sokongan mereka di Telok Kemang dan kalah di pilihan raya kecil tersebut. Mereka melaungkan mengenai sokongan mereka di Hulu Selangor dan kalah pilihan raya kecil itu. Mereka menjerit mengenai sokongan mereka di Kuala Kangsar dan kalah di pilihan raya kecil itu. Mereka laungkan mengenai sokongan mereka di Sabak Bernam dan kalah di pilihan raya kecil itu.

Pembangkang tidak pernah belajar bahawa jika jumlah peserta adalah sepuluh kali ganda atau lebih, besar bukan bermakna mereka akan menang pilihanraya. Di pilihanraya kecil Indera Kayangan pada bulan Januari 2002, ceramah pembangkang pada malam pilihan raya kecil itu menarik 50,000 orang manakala terdapat kurang daripada 100 orang di rumah Shahidan Kassim. Tetapi Barisan Nasional masih menang pilihan raya kecil itu pada hari berikutnya.

Walaupun 400,000 orang keluar semalam saya masih tidak meletakkan wang saya pada Pakatan Harapan memenangi pilihan raya umum akan datang. Terdapat kira-kira 18 juta pengundi yang layak di Malaysia dengan 14 juta atau lebih berdaftar untuk mengundi. Biasanya kira-kira 80-85% atau kira-kira 11-12 juta pengundi akan keluar mengundi. Ini bermakna, walaupun 400,000 orang keluar semalam, 11 juta atau lebih orang tidak keluar. Jadi keputusan undi boleh berlaku sebaliknya.

Dan semalam hanya 15,000-40,000 dan bukannya 400,000 orang keluar. Berapa banyak undi yang anda fikir yang mereka mewakili? Dan 15,000-40,000 pengundi tidak pun mewakili satu kerusi Dewan Undangan Negeri (dan mereka tidak semua tertumpu pada satu kerusi tetapi kepada keseluruhan kerusi di seluruh negara). Dan kita mempunyai 800 kerusi yang akan ditandingi di peringkat parlimen dan negeri pada pilihan raya umum akan datang.

SUMBER KAT SINI

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana