Siasat dakwaan George Soros taja Bersih, portal berita, kata Zahid

KUALA LUMPUR: Maklumat yang mendakwa hartawan George Soros membiayai Bersih, Merdeka Center dan Malaysiakini perlu disiasat, kata Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

Ahmad Zahid yang juga Menteri Dalam Negeri berkata ia harus disiasat secara emperikal, iaitu berdasarkan pemerhatian dan ujian saintifik.

“Soalnya bukan 'siapa' dibiayai dan 'kenapa.' Apa yang harus ditanya ialah penglibatan pihak luar terhadap politik negara.

“Ini kerana politik Malaysia mengikut acuan yang sesuai dengan politik negara kita. Tidak perlulah, jika benar melibatkan pihak luar apatah lagi pembiayaan aktiviti politik sama ada menentang atau menyokong mana-mana organisasi atau individu,” katanya kepada pemberita pada pelancaran buku bertajuk 'Being Abdullah Badawi', di sini hari ini.

Menurut laporan media hari ini, satu kumpulan asing dipengerusikan jutawan George Soros membiayai beberapa organisasi tempatan dalam programnya mempengaruhi keputusan pilihan raya umum akan datang.

Ditanya mengenai gesaan beberapa pemimpin tempatan supaya siasatan dijalankan ke atas organisasi yang terlibat, Ahmad Zahid berkata ia akan dilakukan sekiranya terdapat laporan polis.

“Biar laporan polis dilakukan. Kita juga akan lakukan tindakan sebagai mana saranan itu. Kita tidak tertakluk pada sebarang spekulasi atau saranan,” katanya.

Sementara itu, Ketua Penerangan Umno Tan Sri Annuar Musa berkata, kerajaan akan menelitik kebocoran maklumat yang menunjukkan campur tangan Soros dalam Bersih sebelum membuat tindakan selanjutnya.

"Kita sedang meneliti secara terperinci. Pertamanya kesahihan berita yang disebarkan yang dinyatakan oleh Wikileaks mengesahkan perkara itu berlaku.

"Keduanya kita akan melihat dari sudut undang-undang sama ada perkara itu melanggar mana-mana undang-undang dalam negara. Sekiranya perkara itu bersabit dengan undang-undang, kita akan ambil tindakan selanjutnya," kata Ahli Parlimen Ketereh di lobi parlimen hari ini.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana