Minyak naik, naik minyak dan kebodohan yang dibuat-buat...

SURAT PEMBACA Riuh dalam group whatsapps sehari dua ini berkaitan dengan minyak naik, minyak masak, petrol dan diesel.

Gegar gempita macam nak hancur dunia dok cerita pasal kenaikan tersebut macam sehari tiga kali dia pi beli minyak.

Dalam facebook, kawan yang selama ini rajin tunjuk gambar makan satu keluarga kat sana sini restoran mewah pun tumpang toi.

Yang pi bercuti luar negara setahun tiga empat kali pun tiba-tiba meroyan serupa jatuh miskin papa kedana kerana kenaikan minyak ini.

Paling mencuri tumpuan adalah kemelut bekalan minyak masak di pasaran serta kenaikan harga minyak masak untuk 2 kilogram sehingga 5 kilogram.

Hari ini, kebanyakan tempat telah menaikkan harga dari RM6 hingga ke RM9 sebotol minyak masak mengikut berat.

Situasi ini secara tiba-tiba menimbulkan kekalutan pasaran sehingga ada di antara peruncit, kehabisan stok bekalan minyak masak.

Inilah yang telah menyebabkan situasi panik dikalangan pengguna. Lebih memburukkan keadaan, para peniaga pula secara sewenang-wenangnya menaikkan harga sehinggakan ia dilihat telah menekan pengguna.

Benar, harga pasaran untuk minyak masak sekarang menunjukkan kenaikan yang agak mendadak.

Namun, persoalannya, adakah kenaikan RM 6 hingga RM 9 sebulan ini menyebabkan ramai yang jatuh papa kedana?

Atau menemui menemui ajal hanya disebabkan tidak mampu membeli minyak masak?

Selain daripada peniaga restoran dan kedai-kedai mamak, penggunaan minyak masak di kalangan majoriti rakyat Malaysia amat jarang melebihi 3 kilogram sebulan.

Apa yang menjadi isunya di sini, bagaimana mereka berasa cukup-cukup tertekan mengeluarkan belanja sebanyak RM6 hingga RM9 sebulan untuk membeli sebotol minyak masak seberat 3 hingga 5 kilogram.

Minyak masak bukanlah satu bahan yang kita kena beli setiap hari untuk menggunakannya.

Kita goreng telur guna sekilo minyak masak? Sekali goreng ikan guna 5 kg minyak masak?

Di pasaran hari ini, minyak masak disediakan dalam pek 1 kilogram dengan harga masih kekal RM 2.50. Terdapat juga minyak masak yang dibotolkan mengikut kreteria berat yang berlainan.

Di sinilah kita kena faham dan tahu, sejauh mana penggunaan kita dalam sebulan.

Tidak semua isi rumah di Malaysia menggunakan minyak masak seberat 5 kilogram di mana di pasaran sekarang, harganya meningkat sehingga RM9.

Kita masih mempunyai pilihan untuk menurunkan sedikit penggunaannya dengan memiliki minyak masak seberat 3 kilogram dengan kenaikan pada puratanya sebanyak RM 6.

Mudah untuk disimpulkan bahawa, kenaikan harga minyak masak yang berlaku di pasaran hari ini tidak melebih RM10.

Jika ada yang mahu berkira dengan RM6 hingga RM9 ini, mari kita lihat bagaimana kita menggunakan wang ini sewenang-wenangnya tanpa sedikitpun menjadi viral terhadap rungutan mereka.

Di Malaysia hari ini, ramai di kalangan rakyat tidak kisah untuk membanjiri kompleks-kompleks membeli belah yang menawarkan potongan harga.

Malah, di saat ramai yang mengeluh kenaikan harga, seramai lebih 80 ribu orang membanjiri Stadium Shah Alam untuk menonton aksi akhir Piala Malaysia.

Ini belum lagi mengambil kira bagaimana setiap bulan, sebanyak 50 ribu kereta baru didaftarkan. Bagaimana pula dengan pusat-pusat perlancongan?

Dianggarkan RM5 hingga RM7 juta dibelanjakan setiap bulan untuk pakej-pakej perlancongan yang turut melibatkan kos tiket kapal terbang.

Adakah ini menunjukkan bagaimana terseksanya rakyat Malaysia dengan kenaikan harga minyak masak dari RM6 hingga RM9 di pasaran?

Pasti ada di kalangan mereka cuba mengaitkan golongan miskin yang akan terjejas teruk dengan kenaikan ini.

Jika mereka benar-benar faham dengan keperluan penduduk miskin di Malaysia, mereka tidak akan membeli minyak masak untuk 5 kilogram.

Sebaliknya, mereka akan membeli minyak masak pek yang masih kekal mendapat subsidi daripada kerajaan.

Malah, mengikut perangkaan, rakyat termisikin di Malaysia hari ini adalah dalam lingkungan 0.3 peratus daripada keseluruhan rakyat Malaysia.

Mereka yang mungkin akan terasa kenaikan harga minyak masak ini mungkin daripada golongan B40 di mana kerajaan sentiasa mengambil berat keperluan golongan ini.

Bagi mengatasi masalah golongan B40 ini, kerajaan telah menyediakan Kedai Rakyat 1 Malaysia (KR1M) yang menawarkan harga lebih rendah daripada harga pasaran.

Kenapa kemudahan seumpama ini tidak digunakan sepenuhnya untuk mendapatkan bekalan minyak masak pada harga yang masih berpatutan?

Pendek kata, tidak pernah ada walau satu barangpun tidak naik sejak Malaysia mengecapi kemerdekaannya, 58 tahun yang lalu.

Apa yang penting, kita harus tahu menggunakan rasional kita untuk membezakan yang mana satu keperluan hidup dan mana satu gaya hidup.

Belum pernah dalam sejarah negara, ada di antara rakyat Malaysia menemui ajal hanya disebabkan kenaikan RM 6 hingga RM 9 pada satu-satu barangan.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana