‘Kroni’ sebenar PLUS adalah 14.55 juta pencarum KWSP...Tuduhan LIM Kit Siang Memang Jahat

Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Fadillah Yusof berkata pengambilalihan Plus Highways Berhad pada 2011 dengan 51% sahamnya dimiliki oleh kerajaan dan 49% dimiliki oleh pencarum Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) menjadikan kesemua pencarumnya adalah ‘kroni’ kepada kerajaan.

rm tolIni sekaligus menolak dakwaan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng yang menuduh kerajaan hanya menjaga ‘kroni’ untuk mendapatkan keuntungan luar biasa dengan terus mengutip bayaran tol di lebuhraya PLUS adalah tidak benar.

“Saya tidak percaya bahawa YAB Lim menganggap 14.55 juta ahli KWSP sebagai ‘kroni’.

“Tiada satu saham yang dimiliki sekarang oleh apa yang Guan Eng anggap sebagai ‘kroni’ swasta.

“Sebaliknya pemilikan KWSP terhadap PLUS Highways membolehkan anggotanya untuk menerima pulangan yang stabil setiap tahun daripada aset penjanaan tunai yang matang,” kata Fadillah dalam satu kenyataan pada Khamis.

Maka, cadangan yang disuarakan Guan Eng untuk menghapuskan tol PLUS dan hanya bergantung kepada kutipan cukai jalan adalah tindakan populis tanpa mengambilkira kerugian berpuluh-puluh bilion ringgit dividen pencarum KWSP.

“Dengan mengandaikan pemegang akaun KWSP seramai 14.55 juta yang Guan Eng anggap sebagai kroni, beliau sebenarnya bersetuju untuk mengekalkan berbilion kerugian serta-merta dan melepaskan berpuluh-puluh bilion lagi dividen masa depan.

“RM2.4 bilion setahun kutipan cukai jalan sahaja tidak cukup untuk mengekalkan sistem lebuh raya PLUS di atas 50,000 km jalan raya Persekutuan bebas tol dan masih menyediakan peruntukan tahunan kepada negeri-negeri untuk menyelenggara jalan-jalan negeri mereka,” katanya.

Untuk rekod, berdasarkan Sistem Maklumat Rekod Jalan Raya Kerajaan Persekutuan (Marris), berbilion ringgit diperuntukkan kepada kerajaan negeri untuk menyelenggara jalan-jalan negeri.

Ini termasuk kira-kira RM500 juta untuk Selangor tahun ini, manakala Pulau Pinang menerima RM94.4 juta pada 2014, RM101.5 juta pada tahun 2015 dan RM107.6 juta pada 2016.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana