Kekang ‘politik benci’ sebelum PRU-14

POLITIK parti lawan ketika ini adalah politik benci-membenci. Kata orang putih the politics of hate.

Macam-macam dimomokkan. Negara kononnya akan bankrap­lah. Tetapi dalam sibuk tabur fitnah ‘Malaysia bakal bankrap dan banyak pengemis’, pemuda dari pakatan harapan ada pula yang kaya raya. Pelik kan?

Pakatan harapan diketuai DAP kini membakar hati dan menimbulkan kebencian kepada Barisan Nasional (BN), UMNO dan pemimpin tertentu. Ini supaya dengan kerana kebencian ini rakyat tidak lagi dapat menilai sesuatu dengan sewajarnya.

Dan akan beralih dan menyokong mereka dan mengundi mereka semasa pilihan raya. Bukan kebaikan negara, atau agama, atau bangsa atau pengundi yang dijanjikan oleh mereka. Bukan kemampuan mereka yang lebih baik daripada BN yang mereka tonjolkan.

Yang menjadi asas kempen mereka ialah kepercayaan bahawa kebencian manusia dapat mengabui mata dan menimbulkan amarah sehingga tidak lagi dapat membezakan baik dengan buruk. Dengan itu memilih yang buruk.

Jika kerana pemilihan yang salah ini, pengundi alami kerugian dan negara hancur sekalipun, ini tidak mengapa bagi parti pembangkang. Yang utama ialah mereka menang. UMNO perlu berhati-hati dengan kempen membenci ini.

Para perwakilan UMNO yang berkumpul dalam Perhimpunan Agung parti bermula 29 November ini harus mengutarakan idea dan saranan untuk menanganinya. UMNO harus pastikan sebilangan rakyat tidak berjebak dengan campaign of hate dan kelabu mata.

Perhimpunan Agung UMNO tahun ini dipercayai yang terakhir sebelum Pilihan Raya Umum Ke-14 diadakan.

Ada berpendapat cabaran kali ini lebih besar. Cabaran yang kita hadapi bukan sahaja dari luar, tetapi daripada bangsa Melayu sendiri, bahkan daripada UMNO sendiri.

Ada yang berkata cabaran tahun 2017/2018 lebih besar. Tetapi 2013 dan 1990 juga lebih besar, mana yang lebih besar?

Tidak perlu dibandingkan antara cabaran-cabaran ini. Yang penting ialah UMNO bersedia menghadapi segala kemungkinan. Segala-galanya ditentukan oleh Allah Subhanahu wa Ta’ala.

Tetapi Allah tidak akan menyelamatkan UMNO jika UMNO tidak berusaha menyelamatkan diri sendiri. Tambatlah unta dan serahlah kepada Allah SWT.

Zulkifli Jalil
Utusan
Share on Google Plus

About Melayu Berwawasan

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
Post a Comment