DAP P. Pinang Kerjasama Dengan Syarikat China Jugak, Tak Kira Jual Negeri Ke?

TAK faham dengan riuh rendah pembangkang tentang pelaburan syarikat-syarikat China dalam projek keretapi Laju Pantai Timur bernilai RM 55 billion yang ditandatangan baru-baru ini – kononnya menjual negara, sebab difahamkan kerajaan DAP Pulau Pinang pun bekerjasama dengan syarikat-syarikat China untuk projek pembinaan terowong dasar lautnya.

Asalnya 2 syarikat China terlibat dalam konsortium pembinaan terowong berkenaan, tetapi sekarang tinggal satu yang utama selepas satu lagi yang kecil ‘disingkirkan’ akibat kemalangan di Kuala Lumpur melibatkan syarikat yang berkenaan dan seorang mangsa berasal dari Pulau Pinang.

Jangan salah, merit syarikat-syarikat ini dalam projek tersebut, tidak pernah dipersoalkan, tapi kenapa tak pernah dikaitkan penglibatan syarikat-syarikat ini sebagai menjual negeri?  Sebab yang menguruskannya DAP ke?

Oh, politik lagi la ni?

Hanya kerana Perdana Menteri dan kerajaan BN yang terlibat dengan projek keretapi laju tu, maka ia dikatakan menjual negara kepada China, tapi kalau DAP yang terlibat (terowong bawah laut di Pulau Pinang), maka ia tak dikatakan sebagai menjual negeri?  Kebodohan yang macam manakah ini?

Patutnya manfaat projek itu yang patut diberikan perhatian, bukan soal menjual negara kepada siapa.  Ini masalah bila pembangkang ulas benda yang mereka tidak faham, pelaburan pun dikatakan hutang.  Dari segi sejarahnya, China pun bukan negara penjajah, sejak zaman kesultanan Melaka lagi dah perkara ini terbukti.

Justeru, rakyat harus melihat tindak tanduk pembangkang ini sebagai permainan politik saja, bukan sebab negara ni nak dijajah atau apa.  Yang penting, rakyat negara ini (terutama di Pantai Timur) akan mendapat manfaat dari projek ini nanti bila siap, itu yang patut dikisahkan, bukan permainan politik yang tidak berkesudahan.
Share on Google Plus

About Melayu Berwawasan

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
Post a Comment