BAGAIMANA UNTUK MENGHANCURKAN SEBUAH NEGARA YANG TIDAK MENGIKUT TELUNJUK KUASA BESAR

Oleh: Lokman Noor Bin Adam

4 kaedah utama yang digunakan oleh hitmen ekonomi untuk menjatuhkan negara yang tidak memenuhi kehendak mereka :

Langkah 1: Musnahkan kehidupan ekonomi negara tersebut dengan pelbagai alat seperti serangan mata wang, serangan harga komoditi, bantuan kewangan antarabangsa yang mempunyai syarat-syarat yang tidak munasabah serta melanggar kedaulatan negara, merancang pembangunan berlebihan dibiayai oleh hutang yang berlebihan dan sekatan ekonomi. Objektif terakhir adalah untuk mendapatkan perubahan rejim yang mewujudkan satu pasukan kepimpinan yang mesra kepada keperluan hitmen ini.

Jika Langkah 1 tidak melumpuhkan negara atau sukar untuk diimplikasikan kerana kepimpinan negara yang kukuh, mereka akan pergi ke Langkah 2.

Langkah 2: Mengambil kesempatan daripada isu tempatan untuk mewujudkan kekacauan dan huru-hara dengan objektif utama memecahkan landskap politik dan akhirnya perubahan rejim kepada salah satu daripada pilihan mereka. Ini sering disasarkan kepada tokoh politik utama dan isu yang sering digunakan mereka sangat menyentuh perasaan rakyat negara terbabit. Tuduhan adalah bahan api untuk pembunuhan watak. Tuduhan boleh dari pelbagai sudut seperti rasuah , sentimen perkaan, agama, dasar-dasar kerajaan , skandal seks dan banyak lagi. Semakin naif dan marah rakyat , semakin berkesan kaedah ini. Ia mempunyai kesan "zombie " kepada rakyat.

Jika Langkah 2 tidak melumpuhkan negara atau sukar untuk diimplikasikan kerana kepimpinan negara yang kukuh dan/atau kematangan rakyat, maka, mereka akan pergi ke Langkah 3.

Langkah 3: Terlibat dalam tindakan ketenteraan ke atas negara itu sama ada melalui serangan secara sendirian oleh negara kuasa besar itu atau secara bersama oleh beberapa negara asing, atau melalui pek antarabangsa seperti NATO, atau, paling biasa digunakan, mendapat akses kepada tenaga dalaman tentera negara itu untuk merampas kuasa dari dalam. Ini sering dilakukan dengan menggunakan mideologi seperti untuk memulihkan demokrasi atau untuk menghentikan diktator atau berjuang untuk umat manusia dan banyak lagi selagi ia mempunyai kesan Langkah 2 pada rakyat. Sudah tentu matlamat akhir itu masih untuk mendapatkan perubahan rejim pilihan mereka.

Jika Langkah 3 tidak melumpuhkan negara atau sukar untuk diimplikasikan kerana kepimpinan negara yang kukuh , kekuatan tentera tempatan dan/atau kematangan rakyat maka, mereka akan pergi ke Langkah 4 .

Langkah 4: Mengarahkan pembunuh upahan untuk membunuh orang yang tidak diingini, selalunya pemimpin tertinggi negara.

Semua langkah 1-4 dilakukan serentak dengan Langkah X. Langkah X ialah untuk memupuk , memberi bantuan kewangan dan mewujudkan satu laluan mudah untuk perkembangan politik pemimpin berpotensi pilihan mereka yang akhirnya akan menjadi pengganti pemimpin sedia ada yang tidak disukai.

Kebanyakkan daripada langkah-langkah ini telah berlaku kepada negara di seluruh dunia. Ada yang berjaya dan ada yang tidak. Sekadar menyebut beberapa yang berjaya dan tidak : Langkah 1 telah digunakan pada Panama, Venezuela , Argentina, Indonesia dan Thailand. Langkah 2 dan 3 telah digunakan pada Palestin, Mesir , Arab Saudi , Syria , Libya , Iraq , Iran , Afghanistan dan Vietnam. Langkah 4 telah digunakan di Libya.

Memandangkan Dunia sedang bersatu untuk mengelakkan peperangan dan aktiviti ketenteraan , langkah 1 dan 2 akan menjadi sangat berkesan sekarang. Langkah 4 adalah pilihan terakhir , oleh itu tidak banyak percubaan. Di Libya, Gadafi dikorbankan kerana beliau melaksanakan mekanisme Dinar emas sebagai mata wang yang berpotensi luas. Langkah 1 pula biasanya akan berakhir dengan negara yang diserang jahanam ekonominya dan ada yang muflis.

Ini bukan satu fenomena baru. Ia telah berlaku sejak sebelum Perang Dunia 1. Malah, Perang Dunia 1 dan 2 mungkin telah dinyalakan oleh "NEGARA NO 1" yang ingin menguasai dunia. Kami telah mendengar banyak teori konspirasi seperti pengguguran yang tidak wajar Atomic Bomb , operasi CIA untuk menggulingkan kerajaan, New World Order di bawah Freemason / Illuminati / Zionisme dan sebagainya. Tidak ada bukti langsung untuk kesimpulan tetapi apa yang kita lihat dirahsiakan sehingga menjadi teka-teki. Pembuat kereta Henry Ford, pernah cuba untuk mendedahkan semua ini. Dia kehilangan kesemua hartanya setelah berbuat demikian.

Jadi apa yang boleh kita lakukan? Langkah pertama, sebagai warga negara yang tercinta ini, perlu untuk mempunyai minda yang mantap untuk mempertimbangkan semua hujah dari semua pihak dan mempunyai minda sedar untuk menilai mana yang betul dan mana yang tidak. Menerima tidak bermaksud untuk membuat kesimpulan segera. Menerima bermaksud untuk menandakan status di atasnya sama ada ianya mempunyai fakta kes, ianya satu tuduhan, ianya mempunyai bukti, kecurigaan dan / atau sekadar propaganda. Menyebarkan kesimpulan yang negatif walaupun pihak berkuasa sendiri belum membuat keputusan adalah satu tindakan yang tidak bertanggungjawab sebagai seseorang rakyat. Ia memusnahkan negara ini seperti apa yang Hitmen Ekonomi mahu. Cara terbaik untuk memberi reaksi adalah dengan mengumpul fakta serta menilainya dan hanya membuat keputusan dikertas undi semasa Pilihanraya Umum akan datang. Buat masa ini, biarlah pihak berkuasa menjalankan tugas mereka. Semoga Allah mempermudahkan urusan kita semua.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana