Selepas 50 Tahun DAP Pembangkang Paling Dominan Di Dewan Rakyat

Anda Fikir fikirkan Dalam PKR 50-50 Melayu dan bukan Melayu belum termasuk Pemimpinan DAP sudah semestinya 100% bukan melayu..Jadi anda Renung renungkan lah 

Selepas DAP meraikan ulang tahunnya yang ke 50 tahun, parti itu kembali menjadi parti yang dominan di Dewan Rakyat dengan 37 kerusi, diikuti PKR (29), PAS (14), PAN (6), Warisan (2) dan PPBM (1).

DAP pernah menjadi dominan di kalangan pembangkang sekitar tahun 1975 hingga 1999 apabila Lim Kit Siang dilantik sebagai Ketua Pembangkang.

Namun, PAS mula mendominasi selepas Pilihan Raya Umum 1999 sehingga 2004. Ketika itu PAS bergabung dengan PKR membentuk Barisan Alternatif (BA) yang pada awalnya turut disertai DAP, namun DAP keluar daripada BA pada tahun 2001.

Dengan terbentuknya Pakatan Rakyat (PR) selepas PRU 2008, kedudukan PAS makin menurun, sedangkan DAP semakin melonjak dengan pencapaian tertinggi di Dewan Rakyat sebanyak 38 kerusi pada PRU 13 yang lalu.

Walaupun DAP paling dominan di Dewan Rakyat, namun DAP tetap menamakan sama ada Anwar Ibrahim atau isterinya Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai Ketua Pembangkang.

Ikuti kupasan lanjut berkenaan isu ini oleh wartawan Antarapos, Haizal Yatiran dengan menonton rakaman di bawah :

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana