Satu lagi surat Kementerian Kesihatan Malaysia viral di media sosial sehingga menimbulkan panic kepada netizen

Sangka mereka hospital kerajaan akan mengenakan caj sama seperti hospital swasta kepada rakyat. Ada juga netizen yang berkomen sinis tanpa mengetahui duduk perkara sebenar. Berikut adalah pencerahan berhubung perkara berkenaan:

Full Paying Patient yang telah dan akan dilaksanakan di beberapa hospital terpilih adalah pilihan kepada pesakit-pesakit yang berkemampuan sahaja. Hospital menyediakan wad khas yang disebut sebagai “private wing”, dilengkapi bilik dan kemudahan sepertimana hospital swasta di mana pesakit boleh memilih pakar yang dikehendaki. Caj akan dikenakan sepertimana caj hospital swasta. Dalam erti kata lain, pesakit ini tidak layak terima subsidi kerajaan (kebiasaannya, 90-95% bil2 hospital yang pesakit terima disubsidikan kerajaan. KKM bercadang mewujudkan private wing ini di hospital2 terpilih kerana mereka mempunyai kepakaran, peralatan canggih, kakitangan terlatih serta ubatan yang setaraf malah lebih baik daripada swasta.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana