MULUT NAJIB ADA “KARAMAT”?

Siti Hajjar Ahmad, 24, tidak pernah bermimpi bahawa perniagaan kecil menjual nasi di tepi jalan akan menjadi berita nasional, apatah lagi menerima sokongan daripada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Tetapi itulah yang berlaku apabila Nasi Lemak Anak Dara, diungkap oleh Perdana Menteri semasa membentangkan Bajet 2017 di Parlimen pada Jumaat.

Najib berkata Siti Hajjar adalah satu contoh seorang graduan yang membuat lonjakan besar, dengan latar belakang pendidikan dalam bidang kejuruteraan elektronik, berani menjadi seorang usahawan muda.

“Saya tidak menonton pembentangan Bajet kerana saya telah menjual nasi lemak di sebuah festival makanan di sini. Hanya selepas itu saya diberitahu oleh seorang teman,” katanya.

“Saya benar-benar terkejut apabila pemimpin negara menyebut mengenai perniagaan saya dalam ucapan penting yang ditonton oleh berjuta-juta orang,” katanya, sambil menambah, ia membuatkan dia berasa bangga.

Dia berkata berasa terharu apabila Facebook beliau telah dibanjiri dengan komen mengenai ucapan Perdana Menteri.

“Saya terkedu. Saya terharu dengan sokongan yang diberikan oleh pengguna internet dan pelanggan,” katanya.

Siti Hajjar, yang berniaga nasi lemak di sebuah pesta makanan berhampiran kompleks PKNS di sini sejak Khamis, berkata terdapat peningkatan dalam jualan sejak Nasi Lemak Anak Dara disebut oleh Najib.

“Hari ini (Sabtu) saya mencatatkan bilangan tertinggi jualan. Pada hari Khamis, saya menjual 300 bungkus nasi lemak. Pada hari Jumaat saya menjual 600 yang lain dan hari ini, saya menjual hampir 1,000 paket. Saya sangat bersyukur,” katanya.

“Sebelum ini, saya tidak pernah pun membuat nasi lemak tetapi saya tahu ibu saya mempunyai resipi sambal yang menakjubkan. Satu hari, saya telah mencari idea-idea perniagaan dalam talian dan saya memutuskan bahawa mungkin saya perlu menggunakan resipi itu dan menjual nasi lemak. Itulah bagaimana saya bermula,” katanya.

Beliau juga berharap ramai graduan lain akan mengikuti jejak langkah beliau.

Nasi Lemak Anak Dara telah menjadi tajuk utama media pada bulan September, hanya sebulan selepas dia memulakan perniagaan.

Sejak itu, ramai yang datang ke gerai di hadapan rumah pangsa PKNS di sini.

Pelakon Zizan Razak dilaporkan menunggang motosikalnya dari Subang Jaya hanya untuk mendapatkan rasa nasi lemak yang terkenal.

Pada 30 September, Menteri Besar Selangor Datuk Seri Azmin Ali turut melawat gerai beliau untuk memberikan pengetahuan perniagaan kepada ahli perniagaan muda ini.

Beliau juga memberikannya borang permohonan lesen perniagaan kerana Nasi Lemak Anak Dara telah didenda RM300 pada akhir Ogos oleh Majlis Perbandaran Shah Alam.

Siti Hajjar berkata beliau kini sedang menunggu lesen itu diluluskan oleh Majlis.

“Saya tidak mahu hadapi masalah lagi, saya benar-benar berharap lesen saya akan diluluskan tidak lama lagi,” katanya.

Beliau telah membuat penampilan dalam beberapa rancangan radio dan televisyen di mana beliau bercakap mengenai aspirasi beliau dan perniagaannya.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana