Hanya Muhyiddin yang akan ikut telunjuk Mahathir...

Ianya bukanlah sesuatu yang mengejutkan apabila bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, 91, telah mencadangkan supaya bekas Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai calon pengganti Perdana Menteri pembangkang di satu forum di London pada 27 September.

Selama ini, tugas itu telah dikhaskan oleh pemimpin-pemimpin Pakatan Harapan untuk Datuk Seri Anwar Ibrahim, walaupun Anwar berada dalam penjara kerana sedang menjalani hukuman penjara selama lima tahun kerana meliwat.

Dr Mahathir mesti mempunyai beberapa alasan yang kukuh untuk menamakan Muhyiddin sebagai Perdana Menteri pembangkang tanpa berunding terlebih dahulu dengan rakan-rakan barunya, terutamanya pemimpin-pemimpin PKR dan DAP.

Mereka terkejut dengan penamaan Muhyiddin olehnya dan berkeras bahawa Anwar kekal sebagai calon mereka sekiranya mereka memenangi pilihan raya umum akan datang.

Mereka menegaskan bahawa Anwar adalah calon mereka dalam pilihan raya umum 2008 dan 2013, dan bahawa Dr Mahathir tidak boleh mengubah perkara itu.

Mereka juga berkata tiada apa yang telah berubah secara material untuk Muhyiddin menggantikan Anwar. Mereka secara persendirian, menuduh Dr Mahathir cuba untuk menguasai Pakatan Harapan dan menetapkan agendanya, dan membuat keputusan secara unilateral tentang perkara penting - iaitu Anwar sebagai calon pengganti perdana menteri.

Walaupun Pas tidak menerima Anwar sebagai Perdana Menteri dan telah mencadangkan presidennya sendiri, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, untuk jawatan itu, perbezaan pendapat itu telah diketepikan untuk sementara waktu sehingga selepas pilihan raya umum untuk tidak mengelirukan pengundi.

Tetapi dengan Dr Mahathir yang terlalu berani melangkah ke dalam pergolakkan itu dan mencalonkan Muhyiddin sebagai perdana menteri pembangkang, persoalan timbul mengapa beliau tidak dapat menerima Anwar dan mengapa beliau sebaliknya telah mencadangkan Muhyiddin.

Dr Mahathir adalah seorang yang sangat cemerlang dalam politik dan beliau boleh meramal masa depan, lebih jauh ke hadapan berbanding orang lain. Salah satu sebab beliau mencadangkan Muhyiddin semestinya kerana Muhyiddin akan mengikut telunjuk beliau.

Dr Mahathir melihat Muhyiddin sebagai calon yang paling sesuai untuk jawatan itu kerana sebagai presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Muhyiddin perlu mengikuti apa yang dikehendaki oleh pengerusi beliau, dan pengerusi beliau adalah tidak lain dan tidak bukan iaitu Dr Mahathir.

Anwar dan Hadi tidak mungkin akan mengikut telunjuk Dr Mahathir. Kedua-duanya adalah presiden bebas parti politik mereka dan tidak akan tunduk kepada hasrat Mahathir semudah Muhyiddin.

"Beliau tidak boleh mengharapkan tahap ketaatan yang sama dari Anwar atau Hadi seperti dari Muhyiddin. Anwar mengawal sebuah parti yang mempunyai kepelbagaian dari sel penjara manakala Hadi adalah presiden parti Melayu kedua terbesar selepas Umno," kata seorang penganalisis politik.

"Mereka adalah manusia yang bercita-cita tinggi - Anwar dan Hadi - dan mereka tidak selesa menerima arahan dari orang-orang seperti Dr Mahathir," katanya, sambil menambah bahawa ia adalah semula jadi bagi Dr Mahathir untuk mencadangkan Muhyiddin sebagai Perdana Menteri.

Dr Mahathir telah mengumumkan dalam forum di London bahawa Perdana Menteri pembangkang tidak akan mempunyai kebebasan.

Beliau berkata pengerusi PPBM (iaitu dirinya sendiri) perlu dirujuk mengenai dasar-dasar untuk memastikan bahawa Perdana Menteri tidak bertindak secara unilateral.

Beliau mendakwa kabinet tidak mempunyai perlindungan yang mencukupi terhadap perkara ini kerana menteri terhutang budi kepada Perdana Menteri.

"Perdana Menteri masa depan tidak akan mempunyai kebebasan kerana dalam parti baru (PPBM), kami bukan sahaja mempunyai Presiden tetapi juga pengerusi," beliau dipetik sebagai berkata.

Dr Mahathir telah merancang segala-galanya - daripada menjadi pengerusi PPBM untuk melantik Muhyiddin sebagai Perdana Menteri sementara, dan akhirnya melantik anaknya, Datuk Seri Mukhriz, untuk mengambil alih jawatan Perdana Menteri.

Itu adalah pelan permainannya selama ini tetapi baru kini, sebahagian daripadanya didedahkan.

"Kami bimbang ke mana hal ini akan membawa kita," kata seorang ahli parlimen DAP yang merujuk kepada pakatan Pakatan Harapan.

"Kami mengalu-alukan Dr Mahathir dan lain-lain, tetapi mula sangsi mengenainya."

Salah satu kebimbangan berterusan Dr Mahathir adalah siapa yang akan menggalas beban legasi politiknya. Dengan pelan permainan ini, ia adalah jelas bahawa beliau meletakkan harapan kepada anaknya untuk akhirnya mengambil alih.

"Dengan mencadangkan Muhyiddin sebagai Perdana Menteri, beliau semata-mata mahu memastikan Mukhriz akan dapat memegang jawatan kanan dalam kerajaan baru yang dicadangkan. Jika Muhyiddin dapat menjadi Perdana Menteri, maka beliau akan mencalonkan Mukhriz sebagai No. 2 beliau," kata sumber dalaman politik.

"Mukhriz kemudian akan dapat mewarisi kuasa selepas Muhyiddin dan melengkapkan bulatan legasinya. Muhyiddin akan menjadi Perdana Menteri sementara, hanya untuk memanaskan kerusi untuk Mukhriz," katanya.

Sesetengah pengkritik malah mencadangkan bahawa Dr Mahathir mahu "mentadbir" negara ini sebagai kuasa di sebalik takhta dengan Muhyiddin sebagai Perdana Menteri.

Ini mungkin benar kerana selepas merasai kuasa sebagai Perdana Menteri, ia adalah sukar untuk melepaskan sesuatu yang sangat menyeronokkan seperti itu.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana