Ekonomi Pulau Pinang merudum di bawah pemerintahan DAP

Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng membuat kenyataan akhbar pada Sabtu mengatakan bahawa Barisan Nasional menjadi punca kegagalan ekonomi Pulau Pinang dan ekonomi negeri yang paling teruk pada tahun 2007.

Itulah sebabnya DAP perlu “menyelamatkan Pulau Pinang” dan mengubahnya dan oleh kerana itulah kadar pertumbuhan KDNK negeri menjadi lebih baik pada 2014 dan 2015.

Adakah ia benar?

Tidak. Menurut perangkaan Institut Pulau Pinang yang dikawal DAP dalam laporan 19 Julai 2016 berjudul “Penang’s economy: GDP Growth Rates and 2016 Projection” oleh CEO/ Ketua Ekonomi mereka Dr Lim Kim-Hwa, dan COO mereka Tim Niklas Schoepp , ini adalah kesimpulan yang dibuat:

1. Pulau Pinang telah mencatatkan prestasi rendah berbanding keseluruhan ekonomi Malaysia bagi tempoh 2008 sehingga 2015.

Pulau Pinang mencatatkan pertumbuhan purata sebanyak 4.06% manakala Malaysia mencatatkan pertumbuhan purata sebanyak 4.65% dalam tempoh ini.

2. Pada tahun 2006 dan 2007, di bawah BN Pulau Pinang, Pulau Pinang mengatasi pertumbuhan Malaysia dan purata pertumbuhan sebanyak 8.55% bagi kedua-dua tahun ini – mengatasi Malaysia dengan 2.60%.

Sejak dua tahun lepas iaitu 2014 dan 2015 yang mana Lim Guan Eng berkata adalah bukti bahawa DAP telah menyelamatkan Pulau Pinang, pertumbuhan purata adalah sebanyak 6.8% dan mengatasi Malaysia sebanyak 1.3%.

3. Institut Pulau Pinang juga mengenalpasti sebab mengapa ekonomi Pulau Pinang mengatasi Malaysia pada tahun 2014 dan 2015 adalah kerana ringgit telah susut secara mendadak berbanding dolar AS sejak 2014 – oleh itu dengan ekonomi berorientasikan eksport, Pulau Pinang akan mendapat manfaat lebih daripada Malaysia.

Berdasarkan laporan terkini Institut Pulau Pinang dan kenyataan akhbar Lim Guan Eng sebelum ini, kita boleh membuat kesimpulan berikut:

1. Lim Guan Eng berbohong bahawa BN Pulau Pinang telah gagal pada 2006 hingga 2007 dan beliau terpaksa menyelamatkan Pulau Pinang. Malah BN Pulau Pinang mengatasi Malaysia bagi kedua-dua tahun itu dan juga mengatasi DAP dalam masa dua tahun lalu – walaupun Pulau Pinang mendapat rangsangan daripada susut nilai ringgit yang mendadak yang tidak menguntungkan BN Pulau Pinang dari 2006 hingga 2007.

2. Ekonomi Pulau Pinang mencatatkan prestasi rendah berbanding ekonomi Malaysia untuk seluruh tempoh 2008 sehingga 2015 dan telah ketinggalan di belakang.

3. Lim Guan Eng hanya mampu untuk menganjak kepada pertumbuhan yang lebih baik pada 2014 dan 2015 kerana ringgit mengalami susut nilai – sebab yang sama DAP gunakan untuk menghentam Kerajaan Persekutuan.

4. Daripada 15 negeri dan wilayah, pada asas KDNK per kapita, Pulau Pinang sama ada berprestasi yang paling teruk (berdasarkan angka rasmi Jabatan Perangkaan) atau berprestasi ke-3 paling teruk (berdasarkan data Lim Guan Eng dan Institut Pulau Pinang).

Adakah Lim Guan Eng kini bersetuju dengan angka Institut Pulau Pinang (yang beliau gunakan dua hari lepas) atau beliau akan mengeluarkan amaran lain kepada Institut Pulau Pinang agar tidak mengkritik orang yang membantunya?

5. Lim Guan Eng terus menggunakan pembohongan dan propaganda untuk memuji dirinya dan DAP dan mengabaikan realiti kegagalannya dan DAP.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana