Mahathir Tawarkan Jalan Damai Pada Najib

Semalam, Mukhriz Mahathir mencadangkan agar semua pembangkang atau pihak bukan Barisan Nasional bersama-sama di bawah satu pakatan, yang mungkin boleh dipanggil Barisan Rakyat, untuk menghadapi Barisan Nasional dengan satu-lawan-satu dalam pilihan raya umum akan datang. Ini sudah tentu turut melibatkan PAS. Tanpa PAS mereka akan melihat berulangnya tragedi Pilihan Raya Kecil Sungai Besar dan Kuala Kangsar.

Pertama sekali, tidak mungkin PAS akan menyertai pakatan yang terdiri daripada PAN. Itu seperti menjemput DAP untuk menyertai pakatan yang melibatkan MCA dan Gerakan. Ia tidak boleh berlaku. Kedua, memandangkan apa yang DAP lakukan dan berkata mengenai PAS, ia adalah mustahil untuk PAS dan DAP yang pernah duduk di meja yang sama sekali lagi (atau tidur di atas katil yang sama).

Seperti apa yang Ketua Pemuda PAS, Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz berkata, “Kerjasama antara PAS dan DAP tidak mampu menarik undi rakyat di­sebabkan DAP yang gagal untuk menarik undi Melayu.”

Pendek kata, PAS lebih mementingkan undi Melayu manakala DAP lebih mementingkan undi Cina. Itu bukan lagi rahsia. Sejak Pakatan Rakyat berpecah, pengundi Cina telah berjanji mereka tidak akan mengundi PAS lagi, sementara itu, DAP yang berpendirian anti-Islam, tidak akan mendapat banyak undi Melayu.

Pada asasnya, itu merupakan tujuan membentuk Barisan Nasional dan Pakatan Harapan – dan kini Barisan Rakyat pula yang dicadangkan oleh Mukhriz. DAP, bagaimanapun, merasakan bahawa selagi mereka masih bekerjasama dengan PAS, Cina akan menyeksa mereka dan DAP akan kehilangan undi Cina – sementara itu, PAS juga merasakan bahawa jika mereka masih bekerjasama dengan DAP maka orang Melayu juga tidak menyokong mereka dan sebaliknya akan menyokong Umno.

Kesimpulannya, DAP dan PAS merasakan yang pihak lain adalah liabiliti dimana DAP akan mengalami kehilangan undi Cina manakala PAS pula akan mengalami kehilangan undi Melayu.

Oleh itu, PAS juga merasakan bahawa ‘politik kebencian’ yang dimainkan DAP tidak sihat untuk hubungan antara kaum. Nik Abduh berkata, “Malaysia tidak mampu lagi menerima politik benci-membenci dengan fitnah dan saling mencipta provokasi serta sentimen jahat sesama rakyat.”

“Gagal akibat DAP yang menafikan hak PAS untuk meneruskan perjuangannya sendiri sebagaimana janji dalam pakatan pembangkang. Jadi mengapa PAS harus mengulangi jalan yang sama? Gagasan Sejahtera adalah penerokaan kepada politik baharu yang lebih sejahtera dan mudah diterima rakyat,” kata Nik Abduh membuat kesimpulan.

Bukan Tun Dr Mahathir Mohamad tidak tahu semua ini. Dia juga tahu bahawa keluarga Anwar Ibrahim tidak boleh memaafkan dan melupakan apa yang dia lakukan kepada Anwar walaupun Anwar bersedia untuk memaafkan dan melupakan. Isyarat dari Dr Wan Azizah Wan Ismail dan Nurul Izzah kepada Mahathir  5 September 2016 ketika mereka keluar dari mahkamah cukup jelas – tiada maaf Bagi mu!

Sepuluh hari kemudian, pada 15 September 2016, Mahathir menerima mesej lain pula, kali ini daripada Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong, dan tidak lama selepas itu satu lagi mesej dari Duli Yang Maha Mulia Sultan Johor. Jadi banyak tamparan hanya dalam satu bulan – sudah pasti “Black September” untuk Mahathir.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana