Najib kembalikan ukhwah Umno-Pas era Tun Razak

KUALA LUMPUR - Presiden Umno Datuk Seri Najib Tun Razak mengorak langkah luar biasa apabila beliau secara terbuka menghulurkan salam persahabatan parti itu kepada Pas pada Perhimpunan Agung Umno bulan lepas.

Ia dilihat banyak pihak sebagai langkah berani dan mencerminkan ciri-ciri negarawan yang terdapat pada diri Najib apabila beliau berusaha untuk mengembalikan kegemilangan masa lampau ketika ayahandanya, Tun Abdul Razak Hussein menjadi perdana menteri, yang menyaksikan Pas menjadi sebahagian daripada 'kerajaan perpaduan' selepas beliau mengilhamkan penubuhan Barisan Nasional (BN).

Umno sudah mengotakan apa yang dikatakannya mengenai perpaduan Melayu atau Islam, dan kini terserahlah kepada Pas untuk bertindak dengan sewajarnya.

BN lahir selepas berlakunya rusuhan kaum pada 1969, yang terkenal sebagai Peristiwa 13 Mei, dan pada Pilihan Raya Umum 1974, Umno dan Pas mencipta sejarah apabila mereka sama-sama bertanding atas tiket BN.

Bagaimanapun, kerajaan perpaduan itu hanya bertahan selama kira-kira tiga tahun berikutan pergolakan politik di Kelantan, yang merupakan kubu kuat Pas, dan parti itu menuduh kerajaan Persekutuan menjadi puncanya lalu meninggalkan BN.

Setelah hampir 40 tahun berlalu, kini dua parti politik Melayu itu terus berbalah dan menjadi punca utama wujudnya perpecahan dalam kalangan orang Melayu, yang merupakan bangsa majoriti di negara ini.

Melalui catatan terbaharu beliau dalam laman blognya, Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Salleh Said Keruak berkata langkah Najib menunjukkan beliau berkongsi mimpi dan aspirasi sama dengan ayahandanya.

"Mungkin inilah masanya bagi semua rakyat Malaysia untuk berganding bahu ke arah mencapai perpaduan nasional dan memenuhi aspirasi untuk membina sebuah negara Malaysia yang lebih sejahtera bagi generasi sekarang dan akan datang," kata Salleh.

Beliau turut menegaskan bahawa semua pihak perlu bersatu dan menumpukan usaha mereka terhadap pembinaan negara berikutan hakikat bahawa tahun-tahun mendatang merupakan tempoh amat penting serta mencabar bagi dunia dan Malaysia.

Salleh berkata, setiap orang perlu memberi fokus untuk mencari jalan bagaimana ekonomi negara dapat diperkukuhkan lagi dan politik kaum-agama, yang ada ketikanya hampir memusnahkan perpaduan rakyat, perlu dikurangkan walupun tidak dapat dihapuskan sama sekali.

Pendapat pemimpin Sabah ini memang tepat kerana setiap orang boleh melihat dengan jelas bahawa adalah tidak wajar langsung sekiranya perpaduan yang diimpikan hampir semua orang Melayu sejak sekian lama, tidak dapat mereka capai hanya disebabkan tindak tanduk ahli politik tertentu.

Pada forum di dalam dan luar negara, pemimpin dari kedua-dua pihak bercakap tentang perpaduan ummah, tetapi reaksi pemimpin PAS kepada salam perpaduan yang dihulurkan Najib itu setakat ini kelihatan amat tidak menggalakkan.

Bukan menjadi rahsia lagi bahawa penghalang utama terhadap usaha penyatuan Umno-Pas sebelum ini ialah Mursyidul Am Pas, Datuk Seri Nik Abdul Aziz Nik Mat, lebih dikenali sebagai Tuan Guru.

Nik Abdul Aziz dengan tegas menolak langkah penyatuan semula itu melalui pendirian beliau yang boleh ditafsirkan sebagai tidak mahu 'pisang berbuah dua kali' berdasarkan pandangan beliau bahawa Pas telah diberi layanan 'buruk' ketika dalam gabungan BN.

Era itu menyaksikan perubahan dalam pucuk pimpinan Malaysia apabila Tun Razak meninggalkan dunia hampir 40 tahun lepas dan digantikan dengan Tun Hussein Onn, apabila Pas membuat keputusan meninggalkan BN hinggalah sekarang.

Pada perhimpunan agung Umno baru-baru ini, Najib berkata: "Dengan hati yang terbuka dan nubari yang merdeka, kita hulurkan tali silaturrahim,...kita hulurkan ikatan ukhuwah menuju kesempurnaan membina sebuah Malaysia di atas syariatnya."

Perdana Menteri mengulangi tawaran itu beberapa hari kemudian apabila beliau berkongsi pentas dengan Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang pada satu majlis anjuran Alumni Al-Azhar Mesir, universiti tertua dunia.

Untuk rekod, Najib menziarahi Abdul Hadi ketika pemimpin Pas itu menerima rawatan di sebuah hospital di Istanbul, Turki.

Sebelum ini, tidak pernah wujud hubungan seakrab itu antara pemimpin Umno dan Pas seperti yang dipamerkan Najib dan Hadi, dan harapan banyak pihak untuk melihat kedua-dua parti yang tidak dapat bertentang mata selama hampir 40 tahun itu akhirnya kembali bersatu, semakin kukuh.

Bagaimanapun, nampaknya beberapa pemimpin dalam Majlis Syura Pas, badan pembuat keputusan parti itu, memiliki ego yang amat tinggi apabila dalam mesyuarat minggu lepas, mereka membuat keputusan untuk tidak bekerjasama dengan Umno.

"Dalam mesyuarat kami, majlis memutuskan untuk mengekalkan pendirian lama kami iaitu untuk tidak menyertai semula BN atau bekerjasama dengan Umno," kata Timbalan Presiden Pas Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

Menurutnya rasional majlis membuat keputusan itu ialah Pas tidak dapat duduk bersama Umno kerana 'ia melibatkan isu berkaitan melakukan dosa dan patuh syariah'.

Abdul Hadi sendiri berkata Umno perlu "kembali kepada dan mengamalkan cara hidup Islam dalam semua aspek perjuangannya, sama ada politik, sosial atau ekonomi, sebelum kami boleh berfikir mengenai kerjasama".

Sehubungan itu, beberapa pemimpin Majlis Tertiggi Umno menyeru kedua-dua pihak supaya melupakan kisah lama dan dalam usaha menjayakan usaha itu, sikap besar kepala dan ego yang terdapat dalam Majlis Syura Pas, perlu digantikan dengan agenda lebih besar demi kebaikan negara dan untuk manfaat bersama.

Sesungguhnya, perpaduan dalam politik Melayu sangat penting serta tidak ternilai harganya. Lebih cepat Pas menerima hakikat ini, maka ia adalah lebih baik untuk seluruh rakyat Malaysia. - Bernama

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana